آنوسکوپ چیست و چه کاربردی دارد؟

آنوسکوپ چیست و چه کاربردی دارد؟

روش های تشخیصی مختلفی برای شناسایی مشکلات و ناهنجاری های بدن وجود دارد. دستگاه گوارش از بروز مشکل و ناهنجاری مستثنی نیست. از جمله روش های شناسایی و بررسی مشکلات دستگاه گوارش، روش خوبی است. این روش با استفاده از دستگاه آنوسکوپ انجام می شود. در این روش تشخیصی، دستگاه آنوسکوپ را در درون مقعد می گذارند و به کمک آن پزشک مشکلات مختلف دستگاه گوارش را بررسی می کند. از این روش در جهت شناسایی مشکلات مختلف به خصوص در نواحی مقعد و راست روده استفاده می شود.

 

آنوسکوپ چیست؟

برای بهره گیری از این روش تشخیصی، از دستگاه آن استفاده می شود. این دستگاه عموما از پلاستیک یک بار مصرف و یا فولاد ضد زنگ تولید می شود. فولاد ضد زنگ به کار رفته در دستگاه آنوسکوپ، از نوع استریل پذیر می باشد. به کمک آنوسکوپ، پزشک معالج می تواند به بررسی دقیق کانال مقعد بپردازد.

از جمله بیماری های که به کمک دستگاه آنوسکوپ قابل تشخیص هستند می توان به سرطان، فیشر یا شقایق (پارگی در بافت درونی یا مقعد)، بیماری بواسیر و پولیپ های رکتال اشاره داشت.

دستگاه آنوسکوپ لوله ای تو خالی و محکم دارد و این دستگاه به یک نور مناسب تجهیز شده است. این دستگاه حدود 10 سانتی متر است. به کمک  این دستگاه  امکان مشاهده بخش انتهایی روده بیمار وجود خواهد داشت.

 

چگونه برای آنوسکوپی آماده شویم؟

برای انجام آنوسکوپی نیاز به انجام برخی آمادگی ها است که به موجب آن ها تشخیص بهتر خواهد شد. به طور کلی بیمار زمانی که برای آنوسکوپی مراجعه می کند، توصیه می شود پیش از آن مثانه و روده هایش را خالی کند. چرا که مواد دفعی می توانند در روند بررسی با این دستگاه  اختلال ایجاد کنند. همچنین با تخلیه مناسب مثانه و روده، بیمار حس بهتری نیز در حین معاینه توسط دستگاه خواهد داشت. در این نوع روش تشخیصی عموما نیازی به بیهوشی نمی باشد.

 جهت خرید آنوسکوپ کلیک کنید.

 

معاینه با  این دستگاه چگونه است؟

به طور کلی برای معاینه با دستگاه آنوسکوپ، دو حالت می توان انتخاب کرد. در یکی از این حالات بیمار باید در جهت بررسی به شکل دو زانو به سمت جلو خم شود. این حالت مشابه سجده است. دیگر حالت برای معاینه با دستگاه آنوسکوپ قرارگیری بیمار به شانه و پهلوی چپ است. در این حالت بیمار باید زانو هایش را گرفته و سپس به سمت شکم خود آن ها را جمع نماید.

این دستگاه برای معاینه همواره به طور کامل استریل می شود. همچنین از ژل لیدوکائین نیز برای انجام این کار استفاده می شود. ژل لیدوکائین را برای این کار به آنوسکوپ آغشته می کنند. در معاینه با دستگاه آنوسکوپ آن را از سمت مقعد و به بخش پایین روده می برند. در حین معاینه از بیمار خواسته می شود که نفسی عمیق کشیده و همچنین عضلات کف لگن و مقعد را شل بگیرد.

 

 

پروسه معاینه با آنوسکوپ چند دقیقه است؟

به طور کلی در این روش تشخیصی، معاینه در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. این مدت زمان عموما یک الی دو دقیقه می باشد. در پروسه معاینه با آنوسکوپ همواره به بررسی مخاط روده و مقعد پرداخته و مشکلات آن ها را شناسایی می کنند. به طور کلی، معاینه با آن از جمله پروسه درمانی مشکلات مقعد است. چرا که در جهت شناسایی مناسب مشکلات این ناحیه، نیاز به یک معاینه مقعدی می باشد.

کلونوسکوپی نوع دیگر روش تشخیصی برای اندام های داخلی است. به کمک کلونوسکوپی تشخیصی کامل تر و با دقت بیشتر از تمامی روده بزرگ صورت می گیرد. در مواردی پزشک معالج با بررسی وضعیت عمومی، انجام کلونوسکوپی را به جای آنوسکوپی تجویز می کند.

 

دیگر آزمایش هایی که گاها با این دستگاه تجویز می شود

بنا به تشخیص پزشک معالج، برخی دیگر از آزمایش ها همراه با آنوسکوپی صورت می گیرد. از جمله این آزمایش ها می توان به معاینه رکتوم دیجیتال و بیوپسی اشاره کرد. در معاینه رکتوم دیجیتال، انگشت با دستکش روغن کاری شده را به داخل مقعد و راست روده می برند. معاینه رکتوم دیجیتال برای شناسایی ناهنجاری های درون مقعد صورت می گیرد. در بیوپسی نیز نمونه کوچکی از بافت کانال رکتوم مورد بررسی قرار می گیرد.

 

دیجی جراح

در دیجی جراح می توانید انواع ابزار جراحی را تهیه نمایید. از جمله ابزار های جراحی این فروشگاه می توان به ابزار جراحی زنان و زایمان و ست های جراحی ارتوپدی اشاره داشت.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×