بیماری های حنجره کدامند؟

بیماری های حنجره کدامند؟

حنجره از اندام های تولید کننده صدا در بدن است. به کمک حنجره اصوات مختلف به وجود می آیند. در داخل حنجره، بافت های اندام های مختلفی قرار گرفته اند. حنجره محل قرارگیری تار های صوتی، ماهیچه ها و همچنین غضروف های حنجره است. اندام های درونی حنجره هوای وارد شده را تبدیل به صدا کرده و از همین جهت حنجره نقش مهمی برای ما دارد. حنجره نیز مانند سایر بخش های بدن می تواند دچار مشکل شود. بیماری های حنجره شامل مشکلات مختلفی هستند که نحو مختلف حنجره را درگیر می کنند. بیماری های حنجره عموما موجب تاثیرگذاری در تولید صدا می گردد.

بیماری هایی که اندام های مختلف را درگیر می کنند، عموما شدت های گوناگونی دارند. بسیاری از بیماری ها شدت کم، متوسط و زیاد دارند. بیماری های حنجره نیز در طیف های مختلفی فرد را درگیر می کند. این بیماری ها شامل وضعیت های خوش خیم و بدخیم می باشند.

 

آشنایی با بیماری ندول

از جمله بیماری های حنجره، بیماری ندول است. این بیماری در اثر استفاده بیش از اندازه از حنجره ها به وجود می آید. بروز بیماری ندول در زنان و کودکان بیشتر اتفاق می افتد. این بیماری موجب تحت تاثیر قرار گرفتن روند تولید صدا می شود. افرادی که به ندول مبتلا شده اند، صدایی به حالت صدای گیر افتاده دارند.

 

بیماری پولیپ چیست؟

دیگر بیماری که می تواند موجب درگیری حنجره شود، بیماری پولیپ است. به طور کلی پولیپ ها توده های خوش خیم هستند که بخش های گوناگون بدن را درگیر می کنند. پولیپ عموما در مردان بروز می کند. این ضایعات خوش خیم می توانند موجب اثرگذاری روی صدا نیز شوند.

 

لارنژیت از دیگر بیماری های حنجره

 

یکی دیگر از بیماری های حنجره، بیماری لارنژیت است. در این بیماری مخاط تار های صوتی تحت تاثیر قرار گرفته و ملتهب می شوند. لارنژیت می تواند در اثر عامل های ویروسی و باکتریایی به وجود آید. البته برخی عادات مضر نیز می تواند موجب لارنژیت شود. از جمله این عادات می توان به استعمال دخانیات و مصرف بیش از اندازه مشروب های الکلی اشاره داشت.

 

بیماری سرطان حنجره

دیگر انواع بیماری های حنجره، سرطان حنجره است. سرطان به رشد غیرطبیعی سلول های بدن گفته می شود که می تواند اندام های دیگر را نیز درگیر کند. سرطان می تواند بخش ها و اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. حنجره نیز از این موضوع مستثنی نیست و بیماری سرطان حنجره از جمله مشکلاتی است که می تواند در این اندام به وجود آید.

 

بیماری سرطان حنجره

 

فلج تار های صوتی از بیماری های حنجره

تاره های صوتی یکی از اجزای تشکیل دهنده حنجره هستند. یکی از دیگر بیماری های حنجره، فلج شدن این تار صوتی ایت است. فلج تار های صوتی هم به شکل یک طرفه و هم به شکل دو طرفه می تواند بروز دهد. در بیماری فلج تار صوتی، یک یا دو طرف تار ها فلج می شود و در حالت یک طرفه، عدم هماهنگی تار ها موجب تولید صدایی ضعیف از شخص می شود. این حالت می تواند موجب نفس نفس زدن بیمار در حین صحبت شود.

علاوه بر وضعیت یک طرفه فلج تار صوتی، ممکن است این وضعیت دو طرفه باشد. در حالت دو طرفه، شخص از نظر تنفسی در معرض خطر می باشد. به همین جهت در حالت دو طرفه بیمار باید در اسرع وقت اقدام به درمان نماید.

 

دیگر بیماری های درگیر کننده حنجره

بیماری های حنجره گونه های بسیار مختلفی ستند. همچنین بعضی از وضعیت های موقتی نیز می تواند موجب بروز مشکل در حنجره شود. رایج ترین این وضعیت ها، سرماخوردگی است. سرماخوردگی که یک وضعیت موقتی است، موجب تاثیرگذاری در حنجره فرد می شود. عفونت های گلو و بیماری سینوزیت نیز دیگر مواردی هستند می توانند موجب اختلال در روند تولید صدا شوند.

 

شناسایی بیماری های حنجره به چه صورت است؟

پزشک برای شناسایی دقیق این بیماری ، غالبا از تصویربرداری رنگی حنجره استفاده می کنند. همچنین پزشک برای دیدن حنجره از بینی یا راه هوایی بیمار کمک می گیرد.

 

 

 

فروشگاه آنلاین دیجی جراح

تجهیزات جراحی شامل انواع گوناگونی هستند که ست های جراحی کامل، از جمله موارد مهم در هر عمل جراحی می باشد. فروشگاه آنلاین دیجی جراح انواع ابزار جراحی را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می دهد. از جمله این ابزار ها می توان به رانژور جراحی، ست های جراحی ارتوپدی و … اشاره داشت.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×