جراحی اصلاح تنگی مجاری ادرار چگونه انجام میشود؟

جراحی اصلاح تنگی مجاری ادرار چگونه انجام میشود؟

اصلاح تنگی مجاری ادرار چگونه است؟ وظیفه اصلی مجرای ادرار این است که ادرار را به بیرون از بدن افراد هدایت کند. در مردان و زنان وظیفه اصلی این مجاری همین است. اما در مردان این مجرای وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده دارد. در مردان، این مجرای در انزال نیز وظیفه مهمی را انجام می دهد.

بیماری تنگی مجاری ادرار، زمانی رخ می دهد که زخم های بر اثر تورم، آسیب ها و عفونت و دیگر موارد، این مجرا را تحت تاثیر قرار دهد. در اثر این تحت تاثیر قرار دادن ممکن است این مجاری مسدود شود و یا جریان ادرار در فرد کم تر شود.

تنگی مجاری ادرار می تواند عوارض زیادی را برای فرد به وجود آورد. به موجب اهمیت سلامت این اندام، همواره درمان های مختلفی برای بر طرف کردن و اصلاح تنگی مجاری در علم پزشکی معرفی شده است.

 

روش های درمانی و جراحی اصلاح تنگی مجاری ادرار

به طور کلی روش های اصلاح تنگی مجاری ادرار، دو دسته اصلی روش های اندوسکوپیک و روش های آناستوموتیک و عمل جراحی جایگزینی را شامل می شوند.

 

روش های درمانی و جراحی اصلاح تنگی مجاری ادرار

جهت خرید پروبینگ و بازکننده مجاری کلیک کنید.

 

بررسی روش های اندوسکوپیک

روش های اندوسکوپیک شامل اتساع مجاری ادرار، اورتروتومی داخلی و استنت های مجرا می باشد.

 

روش اتساع مجاری ادرار

روش اتساع مجاری ادرار مناسب رفع تنگی این مجاری است. اما در شرایط خاصی فقط این درمان می تواند درمان مناسبی باشد. برای مثال اگر مشکل و درمان بیشتر از دو بار در سال نیاز باشد، این روش مناسب نمی باشد. عوارض این روش درمانی شامل عفونت و خونریزی می باشد. به همین جهت کسانی که در معرض این عارضه ها قرار دارند، توصیه می شود از روش های دیگر درمانی استفاده کنند.

 

روش اورتروتومی داخلی

در اورتروتومی داخلی، بریدن و پاره کردن حلقه تنگی انجام می شود. در این روش، اگر تنگی بیش از اندازه باشد و مجرای ادرار در اثر آن بسیار کوچک شده باشد، قبل از بریدن تنگی، گایدوایر را به درون مجرا می گذارند و سپس اقدام به اورتروتومی داخلی می کنند.

 

روش استنت های مجرا برای اصلاح تنگی مجاری ادرار

در این روش، استنت دائم به درون مجرا گذاشته می شود. این روش برای تنگی این مجاری مورد استفاده واقع می شود. لازم به ذکر است که این استنت ها، از جنس استیل و یا تیتانیوم می باشند.

 

بررسی روش آناستوموتیک و عمل جراحی جایگزینی

زمانی که از ابزار جراحی برای عمل جراحی باز استفاده می شود، بیمار باید پیش از انجام جراحی ادرار استیل انجام دهد. در بعضی از مواقع، سوند متمکن سوپراپوبیک وجود داشته و باید تعویض شود و همچنین آنتی بیوتیک وسیع الطیف آغاز گردد.

 

انواع تنگی های مجاری ادرار

 

بررسی تنگی مناتوس

این تنگی، یک تنگی با رواج کم در میان افراد است. این تنگی می تواند سنین مختلف را درگیر نماید. تنگی مذکور با در کودکان عموما بر اثر ختنه کردن بروز پیدا کرده و درمان دیلاتاسیون یا همان اتساع مجاری ادرار می تواند مشکل را بر طرف کند. درمان تنگی مناتوس با دیلاتاسیون های متناوب عموما به خوبی صورت می گیرد.

 

بررسی تنگی مجرای آلتی

تنگی مجرای آلتی، نوع دیگر از تنگی مجاری ادراری می باشد. علل مختلفی می تواند موجب بروز این تنگی شود. LS، ضربه، سونداژ تروماتیزه، التهاب و عفونت از جمله علل بروز این نوع تنگی می باشد. مناسب ترین روش درمانی برای این نوع تنگی، یورتروپلاستی جایگزینی می باشد.

 

بررسی تنگی مجرای آلتی

 

بررسی تنگی مجرای بولبار از جمله بیماری های تنگی مجاری ادرار

این تنگی به موجب عفونت، التهاب و یا در ترومای زینی به وجود می آید. تنگی مجرای بولبار اگر بر اثر عفونت بروز دهد، مدت زمان طولانی داشته و تنگی هایی که بر اثر تروما به وجود آمده اند، عموما منفرد و کوتاه می باشند. برای اصلاح تنگی مجاری ادرار، باید علت بروز تنگی مشخص شود و درمان بر اساس علت بروز تجویز می شود.

 

بررسی تنگی مجاری ادراری بانوان

یکی از بیماری هایی که در گروه بیماری های تنگی مجاری ادرار کم تر شایع است، بیماری تنگی مجاری ادراری بانوان است. این بیماری بر اثر ایاتروزنیک و التهاب مجرا به وجود می آید. ایاتروزنیک، علل شایع بروز این بیماری است. علامت های بروز این بیماری، تکرر ادرار و اضطرار در انجام ادرار می باشد. برای درمان تنگی مجاری ادراری بانوان، روش های دیلاتاسیون، اینترنال یورتروتومی و گاها نیز جراحی ترمیمی باز به کار می رود.

جهت کسب اطلاعات از قیمت ابزار جراحی کلیک کنید.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×