جراحی دندان عقل چگونه است؟

جراحی دندان عقل چگونه است؟

جراحی دندان عقل به چه روشی انجام می شود؟دندان ها همواره نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. برای گذران زندگی نیاز به تغذیه داریم و دندان ها عمل جویدن را انجام می دهند. اما نقش دندان ها تنها شامل تغذیه نمی شود. بلکه سلامت دندان می تواند در گفتار نیز تاثیر بگذارد. به همین جهت بروز مشکل در دندان می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

دندان های جلویی اولین دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند. پس از دندان های جلویی، دندان های نیش و آسیاب به وجود می آید. دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در دهان ظاهر می شوند. زمان ظهور این دندان ها عموما سنین 17 الی 21 سالگی می باشد.

 

چرا جراحی دندان عقل امروزه یک جراحی رایج است؟

در زمان های گذشته تغذیه انسان ها از مواد سختی بود و این مواد سخت موجب ساییده شدن دندان می گشت. به همین جهت در این مواقع دندان های عقل با از بین رفتن دندان های کناری مورد استفاده قرار می گرفتند. ولی امروزه شرایط متفاوت است. علاوه بر تغییر سبک تغذیه، بهداشت دهان و دندان همواره باعث شده که اغلب دندان های عقل کاربردی نداشته باشند.

دندان عقل هم در فک بالا و هم در فک پایین رشد می کند. مجموع دندان های فک در دهان 4 عدد است. دندان های عقل به طور کلی مشکلی ندارند، اما در مواردی نظیر کوچک بودن فک، نهفتگی دندان عقل و عفونت، نیاز به خارج کردن آن می شود.

در جهت کشیدن دندان عقل، اگر خارج سازی به روش عادی امکان پذیر نباشد و یا دندان عقل بیمار نهفته باشد، از جراحی دندان عقل کمک گرفته می شود.

 

چرا جراحی دندان عقل امروزه یک جراحی رایج است؟

 

روش جراحی دندان عقل چگونه است؟

زمانی که از ابزار جراحی برای خارج کردن دندان عقل استفاده می شود، پروسه دشوار تری در مقایسه با کشیدن معمول دندان اتفاق می افتد. اما این عمل جراحی از جمله عمل های سرپایی محسوب می شود. عمل های جراحی سرپایی به آن عمل هایی گفته می شود که بعد از اتمام عمل، بیمار نیاز به بستری ندارد و می تواند به خانه برگردد.

 

 شرایط جراحی دندان عقل

شرایط جراحی دندان عقل برای همه بیماران یکسان نیست. به همین جهت روش های تسکین درد برای افراد مخلتف می تواند متفاوت باشد. بی حسی موضعی یکی از روش های تسکین درد در هنگام جراحی است. همچنین به درخواست بیمار و صلاحدید دندانپزشک امکان استفاده از بیهوشی آرامشبخش و بیهوشی عمومی نیز وجود دارد.

در این جراحی، دندانپزشک در شروع کار بافت لثه را با برش باز کرده و از این طریق دندان و استخوان بیمار در دیدرس او قرار خواهد گرفت. پس از مشاهده دندان و استخوان، دندانپزشک روش جراحی دندان عقل اقدام به از بین بردن استخوانی می کند که اتصال به ریشه دندان را مسدود کرده است. این کار ممکن است دشوار باشد. در شرایط عدم دشواری در از بین بردن این استخوان، دندان عقل بیمار به بخش های کوچکی تکه شده و از لثه خارج می گردند.

پس از خارج کردن دندان عقل از دهان، اگر استخوان وجود داشت آن پاکسازی می گردد. همچنین برای پیشگیری از بروز خونریزی در ناحیه ای که جراحی صورت گرفته، پانسمان انجام می شود.

اقدامات بعد از جراحی

جراحی دندان عقل از جمله عمل های جراحی سرپایی و نسبتا راحت است. اما با این حال به موجب برش هایی که در لثه ها انجام می شود، خونریزی رخ می دهد. به همین جهت برخی اقدامات بعد از جراحی دندان عقل می تواند به کنترل این خونریزی منجر شود. گاز پانسمان همواره گزینه ای مناسب برای کنترل خونریزی بعد از جراحی دندان عقل است.

دیگر عوارض بعد از این جراحی، ورم یا تغییر رنگ است. این عوارض بعد از سه روز از عمل جراحی به شکل افزاینده رخ می دهد و بعد از آن به مرور شدت این ورم ها کاهش می یابد. دندانپزشک همواره شرایط بیمار را در نظر گرفته و با توجه به نوع جراحی و اقدامات صورت گرفته در آن، پیشنهاداتی را در جهت بهبود عنوان می کند. مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از دهانشویه و مصرف غذا هایی با بافت نرم بعد از جراحی، از جمله توصیه های دندانپزشکی می باشد.

فروشگاه آنلاین دیجی جراح

دیجی جراح فروشگاه آنلاین فروش انواع ابزار جراحی می باشد. از جمله محصولات موجود در دیجی جراح رانژور جراحی، ست های جراحی ارتوپدی و پروبینگ و باز کننده مجاری می باشد.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×