روش‌های بخیه زدن و معرفی 6 نوع از بخیه ها

روش های بخیه زدن

یک روش پزشکی که برای نگهداری از بافت های بدن پس از آسیب و عمل جراحی استفاده می شود. بخیه است.روش‌های بخیه زدن متفاوت هستند. که با استفاده از یک سوزن و مقداری نخ انجام می ‌شود. اشکال، اندازه ها و مواد گوناگونی برای این کار در طی تاریخ توسعه یافته است. پرستاران، جراحان، دندانپزشکان و پزشکان به طور معمول در این زمینه مهارت کسب می ‌کنند. که جهت ایمن شدن سوزن و  بخیه از انواع متفاوت گره های جراحی به کار میرود.

با استفاده از نخ های قابل جذب و غیرقابل جذب بخیه زده می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

بخیه چیست؟

یکی از بهترین روش ها برای ترمیم پارگی پوست، زخم بخیه زدن است. که در این روش از نخ مخصوص برای دوختن لبه های زخم به کار میرود. در ادامه مطالب روش های بخیه زدن و معرفی ۶ تا از بخیه ها ذکر شده است:

 

روش های بخیه زدن

انواع روش های بخیه زدن:

1.بخیه ساده جدا:

بخیه تشکیل شده از گره های متعدد که چندین بار در امتداد کشش زخم انجام خواهد شد. در این روش باید یک گره زده، نخ اضافی بریده و در فاصله یک سانتی ‌متری بخیه اول، بخیه بعدی زده شود. این کار را باید تا زمانی که تمام زخم بسته شد انجام شود.

2.بخیه ساده پیوسته:

ابتدا باید یک گره در ابتدای زخم زده شود، تا نخ ثابت بماند اما نخ اضافی برش داده شود. به ترتیب در قسمت راست و چپ زخم سوراخ به وجود بیاورید، آنها را به هم نزدیک کنید. اطمینان داشته باشید که هر حلقه  به وجود آمده در قسمت بالای بخیه باشد.

این بخیه بلند در امتداد تمام بخیه قرار گرفته و در ابتدا تا انتهای بخیه گره وجود دارد. لازم به ذکر است که در این روش بخیه، چرخش در جهت عقربه های ساعت ادامه خواهد یافت.به وسیله حلقه آخری باید گره پایانی به وجود بیاورید. چون در پایان نخی برای گرفتن، با نگهدارنده سوزن وجود نخواهد داشت.

3.بخیه تشک بافتی:

این روش نیز مانند روش قبلی از بخیه ساده پیوسته، تغییر یافته که با یک گره در ابتدای زخم آغاز شده است. که باید پزشک پوست را به ترتیب، یک سانتیمتر از اولین گره در سمت راست و چپ بخیه کند. قبل از اینکه برای بسته شدن زخم نخ کشیده شود. بسیار حائز اهمیت است که اطمینان داشته باشید.

حلقه در سمت پایین بخیه قرار گرفته است. مرحله ۱ و ۲ را چندین بار در امتداد زخم ادامه می دهند. و با یک گره بخیه را پایان دهید تا در جای خود باقی بماند.

4.بخیه تشک بافی عمودی:

باید برای این نوع بخیه در سمت راست زخم پوست سوراخ شود. اما مطمئن شوید که این روش به طور تقریبی دوبرابر مسیری که برای سایر بخیه های قبلی استفاده شده است، انجام دهید. پس به طور تقریبی ۲ سانتی متر از محل زخم فاصله خواهید داشت. در زیر پوست قسمت چپ زخم حرکت کرده و سوزن را در همان فاصله بیرون کشیده که حدود ۲ سانتی متر از محل زخم خارج خواهد شد.

با استفاده از فورسپس سوزن را ۱۸۰ درجه چرخانده و با استفاده از نگهدارنده، سوزن را نگه دارید، لازم به ذکر است.که نباید برای تنظیم و چرخاندن سوزن از دست استفاده شود.

 

 

5.بخیه تشک بافت افقی:

از اول زخم شروع کرده و به طور تقریبی یک سانتی متر از محل زخم سوراخ به وجود بیاورید. به طور تقریبی سه سانتی متر نخ باقی بگذارید. سپس یک سوراخ خارجی به موازات سوراخ قبلی در طرف مقابل به وجود بیاورید. در حین حرکت در سمت چپ زخم یک سوراخ به سمت داخل با فاصله دو سانتی متر سوراخ قبلی به وجود بیاورید که بین سوراخ های دوم و سوم خط به وجود بیاید.

6.بخیه زیر پوستی:

همان طور از اسم این نوع بخیه مشخص است.یکی از روش‌های بخیه زدن می باشد. که در زیر پوست زده می‌ شود. و تنها در آغاز و انجام بریدگی زخم نخل نمایان است، که نمای زیر پوستی آن به شکل دندان های دو لبه بافت زیر پوست را به هم نزدیک خواهد کرد.

نتیجه گیری

همانطور که در مطالب بالا درمورد روش‌های بخیه زدن خواندید، یک روش برای ترمیم پارگی پوست و زخم بخیه است.که انواع گوناگونی دارد که در مطالب بالا هریک از آنها توضیح داده شده است.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×