زایمان طبیعی چه مزیت ها و معایبی دارد؟

ایمان طبیعی چه مزیت ها و معایبی دارد؟

زایمان بخشی از زندگی هر زنی است که در طول زندگی خود یک یا چند بار تجربه می کند زایمان به دو نوع انجام می شود زایمان طبیعی  و زایمان سزارین که ما در این مقاله قصد داریم در باره مزیت ها و معایب زایمان طبیعی تحقیق کنیم.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی عملی است که بیشتر خانم ها به خاطر درد شدیدش از آن هراس دارند اما این روش بهترین نوع زایمان شناخته شده است. در زمان زایمان طبیعی مادر به تمام اندامش تسلط دارد و می تواند با تلاش خود و کمک پزشک متخصص نوزاد خود را به دنیا بیاورد. در زمان زایمان طبیعی زن باید درد شدیدی را تحمل کند که بیشتر زنانی که زایمان طبیعی را تجربه کرده اند معتقدند که تحمل این درد برابر است با شکستن هفت تکه از استخوان های بدن یک انسان  که پزشک ماما برای کم شدن این دردها چند نوع تکنیک را به زن باردار توصیه می کند.

این روش ها عبارتند از: فشار درمانی، تمرین تنفس که یکی از بهترین راه ها برای کم کردن درد در زمان زایمان است، آب در مانی، البته این روش در ایران فعلا کم انجام می شود، ماساژ درمانی در زمان زایمان‌، اگر زن باردار در زمان زایمان این روش ها را انجام دهد درد کمتری را احساس می کند.

معایب های زایمان طبیعی

با اینکه زایمان طبیعی یکی از کم خطر ترین روش های زایمان است اما باز با این حال عوارض های در این نوع زایمان وجود دارد که عبارتند از:
آسیب عضله کف لگن: یکی از شایع ترین معایب بعد از زایمان طبیعی است که اتفاق می افتاد.
پارگی پرینه: در زایمان طبیعی در بعضی از زنان به خاطر تنگ بودن واژن یا بزرگ بودن کودک به خاطر فشاری که از انقباضات بر روی شکم وارد می شود پارگی پرینه اتفاق می افتاد و در بعضی مواقع پزشک یا ماما این برش را بر پرینه میزنند تا زایمان راحت تر انجام شود اما بعد از آن دچار مشکلات چون درد شدید در هنگام مقاربت جنسی و مشکلات ادراری تا مدت کوتاهی به وجود می آید. بعد از زایمان با انجام عمل جراح بخیه می شود که دو تا سه هفته طول می کشد تا این زخم خوب شود.

نارسایی دهانه رحم: در بعضی از زایمان ها ممکن است دهانه رحم آسیب ببیند که این آسیب باعث می شود زن در بارداری بعدی دچار مشکل شود و نتواند جنین خود را نگه دارد و دچار سقط جنین می شود.

البته این مشکل ها که گفته شد همه قابل درمان هستند و برای بیشتر زنانی که زایمان طبیعی داشته اند هیچ کدام از این اتفاق ها پیش نیامده است.

 

مزیت های زایمان طبیعی

زایمان طبیعی مزیت های زیادی نسبت به زایمان سزارین دارد که عبارتند از:

  1. اولین مزیت این نوع زایمان این است که بعد از به دنیا آمدن کودک‌ مادر اولین کسی است که کودک خود را در بغل می گیرد.
  2. عوارض دارو های بی هوشی که هم برای جنین و هم مادر خطر دارد استفاده نمی شود.
  3. نسبت به زایمان سزارین کمتر در بیمارستان بستری می شود.
  4. مادرانی که طبیعی زایمان می کنند اولین شیر خود را به کودک می دهند و نسبت به مادران سزارینی شیر بیشتری دارند.
  5. نسبت به زنان سزارینی زودتر می توانند به فکر تناسب اندام خود باشند.

حرف آخر:

در زمان های قدیم که بیمارستان و متخصصی وجود نداشته است زنان در خانه زایمان می کردند و به خاطر نداشتن امکانات و ابزار های پزشکی بعضی از زنان و بیشتر کودکان موقع زایمان جان خود را از دست می دادند و ماماها به خاطر نداشتن اطلاعات کافی این مرگ و میر را به خرافات ربط می دادند و می گفتند آل زن در موقع زایمان را با خود می برد. اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تجهیزات پزشکی  دیگر این گونه اتفاقات نمی افتاد و خبری از این گونه خرافات نیست.

در کشور ما امروزه شرکت های تجهیزات پزشکی و جراحی زیادی تحسیس شده است که شرکت تجهیزات پزشکی و جراحی  دیجی جراح یکی از بزرگترین صادر کننده ابزار جراحی کشور شناخته شده است. شرکت دیجی جراح با داشتن بهترین مشاوران در بخش های تجهیزات پزشکی و جراحی و ابزار جراحی زنان و زایمان در ۷روز هفته ۲۴ساعت از طریق آنلاین در خدمت خریداران عزیز است. با خرید از شرکت دیجی جراح خرید آسان و سریع را تجربه کنید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×