نبولایزر چیست؟

نبولایزر چیست؟

نبولایزر چیست ؟ ریه ها از ارگان های اصلی بدن هستند که نقش مهمی را در آن ایفا می کنند. ریه به عنوان اصلی ترین بخش دستگاه تنفسی انسان به شمار می آید. این ارگان، از برونش ها، برونشیول ها و همچنین آلوئول ها ساخته شده است.

یکی از دستگاه های پر کاربرد که برای مشکلات ریوی مورد استفاده قرار می گیرد، نبولایزر می باشد. این دستگاه برای درمان مشکلات ریه نظیر التهاب ریه، برونشیت و آسم شدید کاربرد دارد. نام دیگر دستگاه نبولایزر، دستگاه ریز پاش می باشد.

نبولایزر یک قابلیت ویژه درمانی را فراهم می کند. بسیاری از دارو های خوراکی و تزریقی، مضراتی را برای سایر اندام ها دارند. اما به کمک نبولایزر، دارو ها به صورت مستقیم به دستگاه تنفسی فرستاده می شوند. لازم به ذکر است که دارو هایی که امکان استنشاق دارند را می توان با این دستگاه انتقال داد.

اثر گذاری دارو زمانی که با این دستگاه به ریه منتقل می شود، در حداقل زمان است. به کمک دستگاه نبولایزر، دارو های تجویزی بیماری، به طور مستقیم به ریه هایش رفته و روی آن اثر می گذارد.

جهت خرید ابزار جراحی کلیک کنید.

کاربرد های دستگاه نبولایزر

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، این دستگاه برای درمان و کمک به دستگاه تنفسی مورد استفاده واقع می شود. از این دستگاه می توان برای موارد مختلفی بهره مند شد. از جمله کاربرد های دستگاه نبولایزر می توان به بهبود عملکرد ماهیچه ها در دستگاه تنفسی بیمار، افزایش توانایی بیمار برای فعالیت های عمومی خود و پیشگیری و جلوگیری از جمع شدن ترشحات و خلط های ریه اشاره کرد.

این دستگاه همچنین می تواند در کم شدن سرفه موثر باشد. بهبود عفونت سینه، کم شدن چسبندگی، کاهش درد، بر طرف شدن اسپاسم، بهبود بازگشت خون به سیستم تنفسی فرد و افزایش رطوبت راه های تنفسی، دیگر کاربرد های دستگاه نبولایز هستند.

 

کاربرد های دستگاه نبولایزر

 

دستگاه نبولایزر چگونه عمل می کند؟

دستگاه نبولایزر، دستگاه پیشرفته و کاربرد بالا است. این دستگاه وظیفه رساندن دارو ها را به صورت ذراتی ریز به دستگاه تنفسی دارد. به موجب این عملکرد دستگاه، دارو در کم ترین زمان ممکن اثر گذاری داشته و موجب بهبود وضعیت بیمار می شود.

برای این که این دستگاه به درستی عمل کند، ابتدا باید داروی مورد نظر تبخیر شود. دستگاه نبولایزر عمل تبخیر دارو را با عبور هوای تحت فشار قرار گذاشته شده از لوله این دستگاه و همچنین به وجود آوردن یک فشار منفی انجام می دهد. پس تبخیر داروی مایع، به واسطه یک ماسک، دارو به صورت ذرات ریز تبخیر شده به ریه و دستگاه تنفسی فرد می رود.

 

انرژی دستگاه چگونه تامین می شود؟

خوشبختانه منبع انرژی این دستگاه، باتری و برق می باشد. به موجب این ویژگی، استفاده از دستگاه نبولایزر در هر مکانی امکان پذیر است.

 

معرفی انواع دستگاه نبولایزر

نبولایزر نیز مانند بسیاری از دستگاه های پزشکی، در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود.

به طور کلی 3 نوع از انواع این دستگاه وجود دارند که شامل دستگاه نبولایزر پنوماتیک یا جت نبولایزر، دستگاه مش کپ و دستگاه اولتراسونیک می باشد.

در دستگاه پنوماتیک، دارو به واسطه هوای فشرده سازی شده فعال می گردد. برای برونش رسیدن ذرات، نیاز است که آن ها تا اندازه 5 الی 10 میکرونی کاهش اندازه داشته باشند. این دستگاه همچنین یک فیلتر برای جلوگیری از ورود آلودگی ها و گرد و غبار به درون دستگاه دارد. تمیز کردن این فیلتر باید به صورت منظم انجام گیرد.

در دستگاه مش کپ، تکنولوژی مش کپ به کار برده شده است. در دستگاه مش کپ برای این که بتوان به روی برونشیول ها تاثیر گذاشت، نیاز است که اندازه ذرات دارو تا 2 الی 6 میکرون تغییر یابد. این دستگاه ها اندازه کوچکی دارند و استفاده از باتری در آن باعث می شود که بتوان آن ها را در مکان های مختلف مورد استفاده قرار داد. در دستگاه اولتراسونیک نیز ذرات باید بسیار کوچک شوند. در این دستگاه ذرات دارو به اندازه 0.5 الی 2 میکرونی کاهش می یابند.

 

 

مزیت های دستگاه نبولایزر چیست؟

این دستگاه ها مزیت های زیادی دارند. در ادامه به معرفی برخی از این مزایا می پردازیم. امکان استفاده از این دستگاه برای سالمندانی که امکان استفاده از اسپری های دارویی را ندارند، یک مزیت مهم برای این دستگاه ها می باشد. این دستگاه ها را می توان به آسانی برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار داد.

امکان به کارگیری دستگاه در کمترین زمان در هنگام بروز حملات ریوی در خانه در هنگام بروز حملات آسمی، این دستگاه مزیت مهمی نسبت به اسپری دارد. چرا که دیگر نیازی به نفس عمیق کشیدن ندارد. امکان ترکیب چند دارو و ارسال همزمان همه آن ها به بیمار دیگر مزیت این دستگاه است.

دیجی جراح

برای خرید انواع دستگاه های پزشکی نظیر ابزار جراحی، گوشی پزشکی، رانژور جراحی، کانولا ساکشن و … می توانید از فروشگاه دیجی جراح اقدام نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×