کاربرد پنس جراحی

کاربرد پنس جراحی

پنس جراحی چه کاربرد هایی دارد؟ جراحی یک روش تهاجمی از زمان گذشته در جهت درمان بیماری ها استفاده می شود. جراحی غالبا اولین گزینه درمان نیست و تنها در مواردی که دیگر روش های درمانی پاسخگو نباشد، از جراحی استفاده می شود. از آن جایی که این روش از گذشته همراه با انسان ها بوده است، تجهیزات جراحی نیز سیر تکاملی بلندی دارد. ساخت اولین ابزار های جراحی به ابتدای دوران باستان و قرون وسطی بر می گردد. امروزه ابزار های جراحی تکامل یافته و یکی از دلایل این تکامل، به کارگیری فولاد ضد زنگ در ساخت آن ها است.

فولاد ضد زنگ، کروم و تیتانیوم چند ماده مهم در ساخت ابزار های جراحی امروزی هستند. ابزار جراحی امروزی، تا اواخر قرن نوزدهم میلادی استفاده نمی شدند.

یکی از ابزار های کاربردی در جراحی، پنس جراحی است. به طور کلی وظایف پنس در جراحی شامل گرفتن، جمع کردن و یا تثبیت بافت های انسان می باشد. پنس ها مانند بسیاری دیگر از تجهیزات پزشکی، انواع مختلفی دارند که به کارگیری انواع آن، بسته به کاربری مورد نظر انجام می شود. دسته بندی انواع پنس جراحی، با توجه به دندانه های آن ها صورت می گیرد.

در ادامه به بررسی کاربرد پنس جراحی با توجه به جراحی مورد نیاز می پردازیم.

 

معرفی و کاربرد پنس مامایی

یکی از انواع قدیمی و پر کاربرد پنس جراحی، پنس مامایی است. روند زایمان در زمان های گذشته با امروزه تفاوت های زیادی داشته است. در واقع سزارین در چند قرن پیش به کار گرفته نمی شد و به همین جهت روند زایمان متفاوت با امروز بود. به موجب عدم وجود سزارین، بانوان باردار گاها چند روز تا یک هفته، به توقف زایمان می پرداختند.

پنس مامایی در این مدت به کمک روند زایمان می پرداخت و با این نوع پنس، هدایت سر نوزاد صورت می گرفت. پنس مامایی از گذشته کاربرد بالایی داشته است و این ابزار جراحی موجب حفظ جان بسیاری افراد شده است. پنس مامایی امروزه به موجب پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، کاربرد های متنوعی دارد.

کاربرد پنس جراحی حلقه ای چیست؟

دیگر نوع پر کاربرد آن، پنس حلقه ای است. در واقع این نوع پنس را بر اساس و ایده پنس مامایی ساخته اند. پنس حلقه ای ظاهری شبیه به قیچی دارد. در بخش انتهایی پنس حلقه ای، سوراخ های حلقه تعبیه شده که از آن در جهت نگه داشتن استفاده می شود. پنس حلقه ای در انواع لبه مستقیم و زاویه دار وجود دارد.

پنس حلقه ای از جمله ابزار جراحی است که وظیفه چنگ زدن یا گرفتن اشیا در حین عمل های ظریف را بر عهده دارد. همچنین از این ابزار جراحی برای نگه داشتن در هنگام بستن رگ های خونی بزرگ تر یا بافت های سنگین استفاده می شود.

از جمله پنست ها، پنس هموستاتیک است. پنس هموستاتیک در جهت کنترل خونریزی مورد استفاده قرار می گیرد. این پنس از سرریز خون جلوگیری می کند. در انواع پنس های هموستاتیک مکانیزم قفل کننده ای تعبیه شده است.

از دیگر انواع پنس حلقه ای در جراحی، پنس کلی یا روچستر می باشد. این پنس ها در جهت گرفتن یا هدف های مختلفی استفاده می شوند. به پنس قفل کننده از نوع هموستاتیک، گیره نیز می گویند.

پنس اسپلینتر نیز دیگر نوع پر کاربرد پنس جراحی است که از آن در جهت حذف خرده ها و یا تکه های تیز استخوان از گوشت استفاده می شود.

 

کاربرد پنس حلقه ای چیست؟

 

معرفی پنس جراحی انگشت شست

به طور کلی پنس های جراحی دو دسته بندی اصلی دارند. پنس انگشت شست و پنس حلقه دو دسته اصلی پنس های جراحی می باشند.

پنس انگشت شست شبیه به فنر می باشد. فشرده سازی این نوع پنس، در میان انگشت شست انجام می شود. از جمله کاربرد های این انواع پنس جراحی، گرفتن، نگه داری و دستکاری بافت های بدن است.

این پنس ها جغجغه ندارند و به موجب عدم وجود قفل در آن ها، نوک های آن ها تنوع زیادی دارند. نوع پنس انگشت شست ممکن است مسطح، حلقه ای، فنجانی، دندانه دار و شیار دار باشد. پنس های انگشت شست می توانند زاویه دار، مستقیم و یا منحنی طراحی شوند.

دیجی جراحی

در جهت خرید انواع ابزار جراحی می توانید از فروشگاه آنلاین دیجی جراحی اقدام نمایید. قیمت پنس جراحی در دیجی جراح، با توجه به نوع، برند و کاربرد آن تعیین گردیده است.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×