کوله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی

کوله سیستکتومی : به معنای برداشت کیسه صفرا

اندیکاسیون:

  • کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)
  • تومور کیسه صفرا
  • پارگی کیسه صفرا در اثر وارد شدن ضربه و تروما   

مهمترین دلیل کوله سیستکتومی: سنگ کیسه صفرا

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی
کوله سیستکتومی

آمادگی قبل از عمل :

پوزیشن : ترندلنبرگ و بعد از اینسوفلاسیون، بیمار به ترندلنبرگ معکوس تغییر پوزیشن می دهد

بیهوشی : جنرال

پرپ : از بخش میانی قفسه سینه تا سمفیز پوبیس و طرفین بدن

 درپ : چهار طرف شکم را با شان بپوشانید طوریکه لبه تحتانی شان بالایی در وسط قفسه سینه، و لبه شان های طرفی در امتداد برجستگی ایلیاک قدامی فوقانی و لبه فوقانی شان تحتانی در سطح ناف قرار گیرد، درپ لاپاروتومی

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی :

١. بوسیله تیغ بیستوری ۱۱، یک انسزیون کوچک در ناحیه زیرناف زده.

٢. با وارد کردن سوزن ورس از طریق انسزیون، CO۲ به درون حفره صفاقی وارد می شود.

٣. خارج کردن سوزن ورس، سپس وارد کردن کانولای ۱۰mm به درون حفره پریتوئون و لاپاراسکوپ متصل به دوربین

۴. سه تروکار دیگر در این نواحی وارد می شود : تروکار ۱۰ در ناحیه گزیفوئید ۲ تروکار ۵mm در ناحیه سابكوستال یکی در امتداد خط مید کلاویکولار و دیگری در امتداد خط اگزیلاری قدامی)

مراحل عمل کوله سیستکتومی :

وارد کردن گرسپر از طریق کانولای ۵mm، و وارد کردن کوتر از طریق کانولای ۱۰mm گزیفوئید. با استفاده از گرسپر، قیچی و کوتر، مجرا و شریان سیستیک از بافت های اطراف جدا می شود.

جاهایی که باید لیگاتور شود : اکلیپس در محل اتصال مجرای سیستیک و مشترک صفراوی اکلیپس در محل اتصال مجرای سیستیک و کیسه صفرا زده می شود. مجرای سیستیک در حدفاصل دو کلیپس، بوسیله قیچی بریده می شود. لو شریان سیستیک هم با این روش با ۲ کلیپس تیتانیومی لیگاتور شده و بین دو کلیپس بریده می شود. سپس با کمک کوتر تنه کیسه صفرا را از بستر کبدی جدا می کنیم می کنند

پایان عمل :

با استفاده از گرسپر کروکودیل، که از پورت ۱۰ ناحيه گزیفوئید وارد شده، کیسه صفرا را به داخل پورت می کشیم و خارج می کنیم. اگر امکان خروج کیسه صفرا بدلیل وجود سنگ یا تجمع صفرا نبود، سر کیسه صفرا با متس باز میکنیم و محتویات آن را ساکشن و بعد از آن کیسه خالی براحتی بیرون کشیده می شود. در آخر، حفره صفاقی با نرمال سالین گرم شستشو و ساکشن می شود. بستر کبدی کیسه صفرا باید به خوبی هموستاز شود. گاز CO۲ را از حفره تخلیه می کنیم و سپس پوست را با استاپلر پوستی یا نخ بخیه می کنیم.

 

 

انواع گرسپر های مورد استفاده در لاپاراسکوپی

عوارض عمل کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی:

سپسیس شکمی

 دیابت

 هموراژی

پپتیک اولسر

آسیب شریان هپاتیک

 آلودگی حفره صفاقی

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×