رانژور در دندان پزشکی چه کارایی دارد؟

رانژور در دندان پزشکی

حتما برای یکبار هم که شده است در زندگی تان دندان درد داشته اید. درد دندان بعضی وقت ها ضربان دار و یا بسیار شدید است که درد، گوش ها، فک، بخش های از سر را دچار می کند. در این مواقع باید به دندان پزشکی مراجعه کنید تا چاره ای برای درد دندان شما بکند. اگر دندان شما خراب شده باشد دکتر باید آن را با ابزارهای دندان پزشکی جراحی کند. یکی از ابزارهای مهم دندان پزشکی رانژور است که ما تصمیم داریم در این مقاله در باره کارایی رانژور در دندان پزشکی برای شما صحبت کنیم.

معرفی ابزار های دندان پزشکی

در دندان پزشکی از ابزار ها و وسایل مختلفی برای جراح یا کشیدن دندان ها استفاده می کنند  که عبارتند از

  • آینه ی دندان پزشکی
  • سوند دندان پزشکی
  • پنس یا پلایر را پنبه
  • رانژور دندان پزشکی
  • آنگل دندان پزشکی

هر کدام از این وسایل در دندان پزشکی کارایی خواص خود را دارند  که ما قصد داریم در ادامه مطالب کاربرد های رانژور را بررسی کرده و این ابزار پزشکی را خدمت شما معرفی می کنیم.

 

رانژور دندان پزشکی چیست؟

رانژور یکی از ابزار پزشکی کاربردی در دندان پزشکی است. رانژور در طرح های مختلف سنگین و ظریف وجود دارد. در دندان پزشکی ها از رانژور برای کندن قطعات استخوان استفاده می کنند.

 

رانژور

رانژور در دندان پزشکی چه کارایی دارد؟

همانطور که در مطلب قبلی نیر عنوان کردیم از رانژور برای کندن قطعات استخوان دندان ها در دندان پزشکی استفاده می کنند. زمانی که پزشک می خواهد از رانژور استفاده کند باید یک گاز خیس را آماده کنید. بنابراین وقتی پزشک مشغول کار روی بافت یا استخوان است و نوک رانژور را به سمت دستیار می گیرد او باید آرواره های رانژور را با گاز خیس تمیز کند. قبل از هر بار استفاده از رانژور ، حتما قبل از برداشتن استخوان آن را باید استریل کند.

رانژور یک ابزار جراحی به شکل لولایی دو بعدی است که از آن پزشکان در اصلاح و جابجا کردن استخوان  استفاده می کنند. فک های منحنی این ابزار آن را به یک ابزار ایده آل برای کار در دندان پزشکی تبدیل کرده است تا به راحتی کارهایی جراحی دندان انجام گیرد.

یکی دیگر از کارهای رانژور در دندان پزشکی این است که از آن برای برداشتن لبه های تیز استخوانی دندان پس از کشیدن دندان استفاده می کنند. رانژور وسیله ای است به شکل انبر دست و دارای لبه های تیز است. فک های محکم رانژور به دسته های محکم و خود باز کن محوری یا چند محوری متصل شده اند.

زمانی که پزشک به دسته های رانژور فشار وارد می کند فک رانژور  استخوان را می گیرد و آن می کند. پزشک باید از برداشتن استخوان زیادی به یک باره خود داری کند‌. پس لازم است در هر بار گزش استخوان توسط رانژور فقط  قسمت کمی از استخوان را بردارد. از رانژور در دندان پزشکی برای برش بخش های کوچک استخوان نیز استفاده می کنند.

انواع ابزار جراحی رانژور

رانژور بجز در دندان پزشکی ها در زمینه جدا سازی بافت های استخوانی، ارتوپدی،  مغز و اعصاب نیز استفاده می شود. که شامل سه نوع رانژور است،

  • رانژور کریسون
  • رانژور ساده
  • رانژور دابل اکشن

در ادامه مطالب در رابطه با موارد نام برده توضیحات بیشتری خواهیم داد.

رانژور کریسون:

مهمترین کاربرد  رانژور کریسون استفاده در لامینکتومی است که برای برداشتن لامینای مهره ای استفاده می شود، یکی دیگر از کاربردهای این نوع  رانژور جراحی های حساس مانند عمل  مغز و اعصاب برای برداشتن قطعات ظریف از نواحی استخوانی جمجمه است.

رانژور ساده:

نوع رانژور نوع ساده یکی دیگر از رانژور های مورد استفاده در پزشکی است‌. رانژور ساده از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

رانژور نوع دابل:

این نوع رانژور در مقایسه با نوع ساده استحکام بیشتری دارد. مکانیزم این نوع رانژور در نوع شکل آن است که هنگام برداشت بافت استخوانی می تواند در نوک خود نیروی گشتاوری بیشتری را ایجاد کند که سبب برداشتن راحت بافت می شود.

حرف آخر

دندان پزشکی یکی از مهمترین رشته های پزشکی است. معمولا شما برای کشیدن دندان ها، جراحی دندان ها و زیبای دندان ها به داندان پزشکی مراجعه می کنند. اما باید آن مطب داندان پزشکی را انتخاب کنید که هم تخصص دندان پزشکی را داشته باشد وهم از وسایل بهداشتی و مدرن پزشکی استفاده کند.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×