نحوه پاکسازی ابزار جراحی

نحوه پاکسازی ابزار جراحی

آیا با مراحل پاکسازی ابزار جراحی آشنایی دارید؟ و نحوه پاکسازی ابزار جراحی را می دانید؟ تمام ابزار آلات مورد استفاده در جراحی باید به طور مرتب پاکسازی شوند، زیرا این ابزار آلات به طور مستقیم با خون و گوشت انسان در ارتباط هستند.و انتقال بیماری به سرعت صورت می گیرد. جهت استفاده از ابزار جراحی باید مراحل شارا روی آن انجام شود، که هر یک از این مراحل باید به دقت و به طور کامل انجام گردد.

شایان ذکر است که شارا مخفف کلمات شست و شو، آزمودن روانکاری و استریل است. به همین دلیل ما در این مقاله سعی داریم، تمام نکات مربوط به پاکسازی، آبکشی و تجهیزات مربوطه را برای شما بیان کنیم. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

ابزار جراحی و مراحل پاکسازی آن

قبل از اینکه بخواهیم مراحل پاکسازی ابزار جراحی را بیان کنیم، ترجیح می دهیم اطلاعات مختصری در مورد ابزار جراحی در اختیار تان قرار دهیم. تا با به دست آوردن اطعات کامل در این زمینه، مراحل پاکسازی ابزار جراحی را فرا بگیرید. به مجموعه ای از ابزار آلاتی که در انواع جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد، ابزار جراحی گفته می شود. که شامل انواع گوناگونی از پنس، قیچی، رترکتور، پنست هموستات و کلمپ، رانژور و غیره می باشد. که هر یک از این ابزار آلات کاربرد جداگانه ای در جراحی خواهند داشت. این ابزارآلات به طور مستقیم با خون و گوشت انسان در ارتباط هستند، به همین دلیل باید پاکسازی آن ها به درستی و به طور مرتب انجام شود، تا انتقال بیماری کمتر شود.

نحوه پاکسازی ابزار جراحی

در اولین مرحله شارا باید ابزار آلات جراحی شسته شود.که شامل مراحل تمیز کردن، آبکشی با آب مقطر و خشک کردن می باشد. همان طور که برای شستشو نیازمند آب پاکیزه می باشیم. ابتدا باید ویژگی های آب مطلوب در هر یک از مراحل شستشو را مورد بررسی قرار دهیم، همه شما خوانندگان عزیز مستحضر هستید، که در تمام نقاط کشور ما آب در دسترس لوله کشی بوده، اما متاسفانه و مخصوصاً در نقاط ساحلی و مرزی کیفیت آب با سایر نقاط متفاوت می ‌باشد، بنابراین آب مورد استفاده در پاکسازی ابزار جراحی باید از سختی آن کاسته شود که شامل حذف یون های منیزیم و کلسیم می باشد.

مقایسه آب مقطر و آب نرم شده

با این فرض که به طور معمول سه نوع آب در دسترس داریم، بدون در نظر داشتن هزینه های انجام شده برای تهیه آب، باید ما بین ویژگی‌ های آن مقایسه انجام دهیم، تا بدانیم که کدام آب را باید استفاده کرد:

آبی که از سختی آن کاسته شده است، همچنان دارای مواد معدنی و عناصر می باشد. که بر خواص مطلوب تاثیر زیادی خواهد گذاشت. به علت انجام پروژه نرم کردن، پس از حذف یون های منیزیم و کلسیم شاهد افزایش نمک سدیم می باشیم، که قابل انتظار است بر کیفیت آب تاثیر منفی داشته باشد. پس به این نتیجه می رسیم که آب مقطر نزدیک ترین گزینه به آب مطلوب است، که پس از دستیابی به آن باید مراحل شستشو و پاکسازی ابزار جراحی را آغاز کرد.

تمیز کردن و نحوه پاکسازی ابزار جراحی با استفاده از آب روان

در مرحله بعدی که مرحله تمیز کردن با استفاده از آب روان، پرس و مواد شوینده است. آلودگی های فیزیکی و کثیفی از روی ابزار جراحی و قسمت های دور از دسترس حذف می شود. و هر جا که لازم داشته باشد فشار آب را باید به کار ببرید. مخصوصاً در مجاری، لوله ها، تروکار ها و سر ساکشن ها تا تمیز شوند. این نکته را به باید بدانید که اگر این کار به درستی انجام نشود، موجب زنگ زدگی ابزار جراحی می شود.

تمام مراحل پاکسازی باید با استفاده از آب مقطر انجام شود. اما از لحاظ اقتصادی می توان پاکسازی را با آب شهری قابل خوردن انجام داد.

بعد از اینکه ابزار جراحی را با استفاده از آب شهری پاکسازی شدند. باید آن ها را با آب مقطر به طور غوطه وری یا دوش آب کشی کنیم. که این کار برای حذف جرم باقی مانده مواد معدنی داخل از آب می باشد. برای کم کردن حجم آب مدت کوتاهی ابزار جراحی را در یک سبد قرار می دهیم و برای جلوگیری از هر نوع لک شدن ابزارها را با دستمال یا حوله تمیز و بدون پرز کاملا خشک خواهیم کرد. تمام مراحل پاکسازی را باید به درستی و به ترتیب انجام داد

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×