ابزار جراحی مغز و اعصاب

ابزار جراحی مغز و اعصاب

برای هر نوع جراحی، استفاده و به کارگیری مناسب ترین ابزار جراحی، لازمه موفقیت در انجام عمل است. جراحی مغز و اعصاب نیز از این موضوع مستثنی نیست. برای این جراحی، نیاز به ابزار های مناسب در انواع مختلف است.

 

تعریف جراحی مغز و اعصاب

از جمله شاخه های حائز اهمیت در علم پزشکی، جراحی مغز و اعصاب است. این جراحی، به جهت بر طرف کردن و درمان اختلالات در سیستم عصبی و درمان تومورها صورت می گیرد.

این جراحی، روی بخش های مختلفی تمرکز دارد. مثل، مغز، ستون فقرات و اندام های مختلفی را شامل می شود. این جراحی، یکی از حوزه های حساس جراحی است. یک جراحی موفقیت آمیز مغز و اعصاب، نیازمند دانش، تجربه و ابزار جراحی مناسب است.

 

 

علل انجام جراحی مغز و اعصاب چیست؟

همانطور که گفته شد، این جراحی به جهت درمان اختلالات سیستم عصبی انجام می گیرد. از این جراحی به جهت درمان انواع آسیب های عصبی، درمان تومور، عفونت در در سیستم اعصاب مرکزی و همچنین انواع بیماری نورولوژیک صورت می گیرد.

این جراحی مختص یک گروه سنی نیست. این جراحی ممکن است در سنین کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی و سالمندی انجام گردد.

 

معرفی انواع ابزار جراحی مغز و اعصاب

برای یک عمل موفق  در این حوزه، نیازمند ابزار های جراحی مناسب و تکمیلی است. در ادامه به معرفی انواع ابزار های جراحی مورد استفاده در جراحی مغز و اعصاب می پردازیم.

 

اکارتور و انواع آن

یکی از ابزار های پر کاربرد در این جراحی، اکارتور است. از اکارتور در جهت باز کردن بخیه های جراحی استفاده می شود. در واقع به کمک کاربری اکارتور دید جراح افزایش یافته و کیفیت عمل می تواند بهتر گردد.

انواع اکارتور عبارتند از: اکارتور سن، اکارتور دپور، اکارتور فارابوف، اکارتور فیناچیتو، اکارتور لانگن بک و اکارتور چنگالی.

 

اسکالپل یا همان تیغ بیستوری

دیگر ابزاری که در جراحی مغز و اعصاب کاربرد دارد، اسکالپل است. این ابزار، تیغی تیز با برندگی زیاد است. از اسکالپل به جهت کالبدشکافی در جراحی استفاده می شود.

به طور کلی، اسکالپل ها در انواع دائمی و یک بار مصرف تولید و عرضه می شوند. تیغ های این ابزار را در برخی انواع می توان تعویض کرد و در برخی دیگر این امکان وجود ندارد. در این انواعی که امکان تعویض ندارند، باید تیغ را برای جراحی مجدد تیز کرد.

 

قیچی مناسب جراحی

از جمله مهم ترین ابزار های جراحی، قیچی جراحی است. این ابزار نیز کاربردی در این مدل جراحی دارد. علاوه بر سایز ها و شکل های مختلف قیچی جراحی، این قیچی ها را می توان به دو دسته ساده و فنری تقسیم بندی کرد.

 

هموستات از ابزار جراحی مغز و اعصاب

کنترل خونریزی با ابزار هوستات در این جراحی صورت می گیرد. از هموستات در انواع جراحی های عمومی و تخصصی استفاده می شود.

 

رانژور

رانژور جراحی، به جهت کندن قطعات استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار در انواع ظریف و سنگین تولید و عرضه می گردد.

 

پنس یا سوزن گیر در جراحی

پنس شیار های ظریفی دارد. شیار های پنس موازی در بخش دهانه آن می باشد. از پنس برای گرفتن نخ بخیه در جراحی و همچنین سفت گرفتن سوزن جراحی استفاده می شود.

 

پنس یا سوزن گیر در جراحی

 

رترکتور فارابوف ابزار جراحی مغز و اعصاب

از رترکتور فارابوف برای کشیدن بافت نرم استفاده می شود. کاربری این ابزار برای این است که زخم در معرض دید قرار گیرد. رترکتور فارابوف در حین برش های سطح جراحی کاربرد دارد.

 

ابزار سرساکشن فرازیر

سرساکشن فرازیر را برای برای جمع کردن خونابه ها در حین جراحی استفاده می کنند.

 

ابزار کورت

کورت در جراحی، یکی از ابزار های کاربردی است. از این ابزار به جهت تراشیدن بافت همراه با بافت برداری استفاده می شود. کورت ابزاری شبیه به قاشق است.

 

معرفی هوک

هوک چنگ هایی ظرف مجزا است. این ابزار دوتایی و سه تایی بوده و نوک هایی تیز دارد. از انواع هوک برای گرفتن بافت های ظریف در جراحی استفاده می شود.

 

دریل دستی در جراحی

دریل دستی را برای برش دادن استخوان های بزرگ در حین جراحی استفاده می کنند.

 

معرفی اره ژیگلی

اره ژیگلی به جهت برش استخوان در جراحی استفاده می شود. این اره، سیمی و انعطاف پذیر می باشد.

 

جهت خرید ابزار جراحی مغز و اعصاب کلیک کنید.

 

دیگر ابزار های جراحی مغز و اعصاب کدام اند؟

ابزار های زیادی برای این جراحی استفاده می شود. علاوه بر موارد بالا، کریسون پانچ، پنس های آدسون، فورسپس و اسفنجی و همچنین شانگیر از دیگر ابزار های مورد استفاده در جراحی مغز و اعصاب هستند.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×