ابزار جراحی کرانیوتومی

ابزار جراحی کرانیوتومی

ابزار های جراحی، از ملزومات انجام عمل های جراحی هستند. انتخاب درست ابزار ها برای هر عمل جراحی حائز اهمیت است.[جراحی کرانیوتومی یکی از عمل های جراحی مهم است که نیاز به ابزار جراحی مناسب دارد. در این عمل جراحی، بخشی از استخوان جمجمه فرد بیمار به جهت انجام عمل برداشته شده و بعد از انجام عمل، مجددا آن قسمت قرار داده می شود. عمل جراحی کرانیوتومی، با هدف درمان های مختلفی انجام می شود. این عمل برای خارج کردن تومورهای مغز، ترمیم آنوریسم مغزی، اصلاح شکستگی ناحیه جمجمه، کاهش فشار درون جمجمه و همچین حذف لخته های مغزی انجام می گردد.

 

در چه هنگام جراحی کرانیوتومی لازم است؟

در برخی از شرایط، انجام جراحی کرانیوتومی یک ضرورت برای درمان بیماری می شود. از جمله مواردی که می تواند موجب ضرورت انجام این عمل جراحی  شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به جهت تشخیص، برداشتن و یا درمان تومور های مغز
  • به جهت گیره و یا ترمیم آنوریسم مغزی
  • به جهت از بین بردن خون ها و یا لخته هایی که از رگ خونی پاره شده آمده اند.
  • برای درمان حذف ناهنجاری شریانی وریدی
  • جراحی کرانیوتومی به جهت تخلیه آبسه مغز
  • جراحی کرانیونومی به جهت ترمیم شکستگی های جمجمه مغز
  • ترمیم پارگی در دوراما
  • جراحی کرانیوتومی به جهت درمان بیماری صرع
  • برداشتن فشار های درونی جمجمه
  • درمان اختلالات مغز با دستگاه های محرک ایمپلنت
  • جراحی کرانیوتومی به جهت درمان هیدروسفالی

علاوه بر موارد بالا که می تواند منجر به ضرورت انجام جراحی کرانیوتومی شود، موارد دیگری نیز بنا به تشخیص پزشک ممکن است این عمل را نیاز داشته باشد.

 

 

در چه هنگام جراحی کرانیوتومی لازم است؟

 

عوارض جراحی کرانیوتومی چیست؟

هنگام که حرف از جراحی زده می شود، به ندرت می توان آن را بدون هیچ عارضه ای تصور کرد. به خصوص که در این عمل جراحی، از ابزار جراحی مغز و اعصاب نیز استفاده می شود. اما شدت عارضه های ایجاد شده و نوع آن ها، به عمل و شرایط بیمار بستگی دارد.

عفونت از جمله عوارضی است که از جمله عوارض بسیاری از جراحی ها می تواند باشد. در جراحی کرانیوتومی نیز، احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. خونریزی، لخته های خونی، پنومونی، فشار خون ناپایدار، تشنج بیمار، ضعف عضلانی فرد، تور در ناحیه مغز، نشت مایع های مغزی نخاعی، خطرات ناشی از انجام بیهوشی عمومی بیمار، مشکلات در حافظه فرد، مشکلات گفتاری و تعادل از جمله عوارض احتمالی در اثر جراحی کرانیوتومی هستند.

 

ابزار جراحی عمل کرانیوتومی چه ابزار هایی هستند؟

هر عمل جراحی نیاز به ابزار هایی دارد. این ابزار ها در عمل های مختلف اندازه ها و مدل های مختلفی نیز دارند. برای مثال قیمت پنس جراحی مناسب عمل کرانیوتومی ممکن است با قیمت پنس های مناسب جراحی قلب و عروق تفاوت چشمگیری داشته باشد.

پنس از جمله کاربردی ترین ابزار ها در بسیاری از عمل های جراحی است. در کرانیوتومی نیز از پنس های شانگیر بکهاوس 13 سانتیمتری و پنس های اسپونج فورستر – بالنجر 25 سانتی مستقیم دندانه دار استفاده می گردد.

دسته بیستوری نیز از جمله ابزار های مشترک برای بسیاری از جراحی ها است. در عمل کرانیوتومی از دسته بیستوری های شماره 3، 4 و 7 استفاده می شود.

قیچی جراحی نیز در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت قیچی جراحی نیز با توجه به اندازه و مدل آن متفاوت است. در عمل کرانیوتومی، قیچی جراحی استاندارد یک سر تیز 14.5 سانتی مستقیم و قیچی دورا اشمیدن – تیلور 17 سانت کرو مورد استفاده قرار می گیرد.

پنست نیز از ابزار جراحی مغز و اعصاب است. در عمل کرانیوتومی، پنست درسینگ آدسون 12 سانت مستقیم، پنست بافت آدسون 12 سانت مستقیم دندانه دار 2 در 1، پنست درسینگ تیلور 17.5 سانت مستقیم و پنست بافت تیلور 17.5 سانت مستقیم دندانه دار 2 در 1 استفاده می شود.

هموستات ها نیز از ابزاری هستند که در کرانیوتومی نیز کاربرد دارند. هموستات هالستد – موسکیتو 12.5 سانت مستقیم، هموستات هالستد – موسکیتو 12.5 سانت کرو و هموستات دندی 14 سانت کرو از هموستات های مورد استفاده در این عمل می باشند.

رونژور ها در انواع مختلفی در این عمل مورد استفاده قرار می گیرند. رونژور استخوانی لویر 17 سانت کرو، رونژور استخوانی لمپرت 19 سانت مستقیم، رونژور جمجمه دویلبیس، بون رونژور زافال – جانست 18 سانت، رونژور استخوانی استیله – لویر 22 سانت مستقیم، رونژور استخوای استیله زاویه دار 23 سانت از جمله رونژور های مورد استفاده در این جراحی هستند. البته ست کامل ابزار جراحی کرانیوتومی، رونژور های دیگری را نیز شامل می شود.

 

 

 

 

دیگر ابزار های عمل کرانیوتومی

انواع هوک، انواع اکارتور، انواع دریل دستی، اسپاچولا، راسپتوری، انواع کورت، مارتل سیم اره، انواع سیم اره، انواع سرساکشن، سوزنگیر، کلیپ اپلای رینی پنس و کلیپ هموستات رینی از دیگر ابزار های این عمل جراحی می باشند.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×