دستگاه سونوگرافی دامپزشکی چه ویژگی هایی دارد؟

دستگاه سونوگرافی دامپزشکی چه ویژگی هایی دارد؟

 

کاربرد دستگاه سونوگرافی دامپزشکی چیست؟ امروزه طرفداران نگهداری از حیوانات خانگی افزایش چشمگیری داشته است. حیوانات خانگی می توانند به یکی از نزدیک ترین همنشینان اشخاص تبدیل شوند. به همین جهت بیماری و ناراحتی آن ها برای صاحبشان می تواند دردناک باشد. امروزه علم دامپزشکی پیشرفت های بسیاری داشته است و بیماری های مختلف بیماران را مورد بررسی قرار می دهد. یکی از پیشرفت های مهم علم دامپزشکی در زمینه تشخیص بیماری و دستگاه های مربوط به آن است.

بدن حیوانات مختلف در اندازه های متفاوتی است و به همین جهت بررسی و معاینه برخی از آن ها می تواند دامپزشک را با چالش های زیادی مواجه سازد. یکی از ابزار های کاربردی در معاینه حیوانات، دستگاه سونوگرافی دامپزشکی می باشد. به کمک این دستگاه می توان اجزای داخلی بدن حیوانات کوچک و بزرگ را معاینه کرد. لازم به ذکر است که از این دستگاه زمانی استفاده می شود که معاینه حیوان با استفاده از روش های معاینه عادی امکان پذیر نباشد.

 

دستگاه سونوگرافی دامپزشکی چگونه کار می کند؟

حیوانات خانگی امروزه در میان افراد زیادی طرفدار دارند. این حیوانات نیز مانند سایر موجودات در معرض آلودگی ها و بیماری های مختلف قرار دارند. به همین جهت درمان بیماری های مختلف این حیوانات و حیوانات غیرخانگی توسط علم دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته است.  یکی از ابزار های پر کاربرد در معاینه و درمان بیماری های حیوانات، دستگاه سونوگرافی دامپزشکی است.

به کمک دستگاه سونوگرافی جیوانات، امکان بررسی اندام ها و بافت های داخلی بدن حیوان مهیا می شود. به کارگیری سونوگرافی برای بررسی بیماری ها و مشکلات حیوان صرفا زمانی انجام می شود که امکان به کارگیری دیگر روش ها نباشد.

در معاینه با دستگاه سونوگرافی، پرتو ایکس و یا دیگر پرتو ها مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که پرتو هایی که در سونوگرافی استفاده می شود احتمال دارد کاملا بی خطر باشد و یا خطراتی را در پی داشته باشد.

 

دستگاه سونوگرافی دامپزشکی چگونه کار می کند؟

 

عملکرد دستگاه سونوگرافی دامپزشکی

به طور کلی عملکرد دستگاه سونوگرافی دامپزشکی به موجب پرتوهای یونیزان و غیر یونیزان می باشد. کاربری سونوگرافی حیوانات عموما تشخیص بیماری ها می باشد و برای این منظور موج های فراصوت و یا اولتراسونیک استفاده شده اند. فرکانس موج های استفاده شده در دستگاه سونوگرافی نیز 1.5 الی 15 مگاهرتز می باشد.

دستگاه سونوگرافی دامپزشکی امکان تشخیص بیماری های مختلف در حیوانات کوچک را مهیا می کند. این دستگاه احتمال دارد حس ناخوشایندی را به حیوان در حین معاینه القا کند. به همین جهت امکان استفاده از آرامش بخش به منظور معاینه وجود دارد. البته برای معاینه حیوان از آرامش بخش های ضعیف استفاده می شود.

 

سونوگرافی دامپزشکی چه کاربرد هایی دارد؟

به طور کلی کاربرد اصلی دستگاه سونوگرافی دامپزشکی تشخیص بیماری های مختلف در حیوانات است. با این دستگاه امکان بررسی بخش های گوناگون نظیر شکم، تیروئید و مجاری ادراری حیوان وجود دارد. از جمله دیگر کاربرد های سونوگرافی دامپزشکی، معاینه و تشخیص سرطان سینه در حیوان و دیگر سرطان ها نظیر سرطان سیستم گوارشی می باشد.

این دستگاه می تواند گرفتگی عروق دام را تشخیص دهد و بررسی تشخیص سنگ کلیه مورد استفاده قرار گیرد. از دستگاه سونوگرافی دامپزشکی برای بررسی وضعیت جنین حیوان نیز استفاده می شود.  دیگر کاربرد های تشخیصی سونوگرافی دامپزشکی، تشخیص اختلالات رحم و تخمدان می باشد. این دستگاه برای پیشگیری و کنترل بیماری نیز کاربرد دارد. بدین منظور آن را برای بیماری های متابولیک نظیر کتوزیش استفاده می کنند.

با این دستگاه امکان نمونه برداری از بافت های گوناگون بدن حیوان مهیا می شود. در واقع دستگاه سونوگرافی در این پروسه به موجب هدایت درست مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سونوگرافی دامپزشکی چه کاربرد هایی دارد؟

 

انواع سونوگرافی حیوانات

دستگاه سونوگرافی حیوانات  نیز مانند دیگر تجهیزات پزشکی و دامپزشکی انواع مختلفی دارد. به طور کلی سه نوع دستگاه سونوگرافی دامپزشکی وجود دارد. دستگاه سونوگرافی مبله، سونوگرافی پرتابل و سنوگرافی هندهلد، انواع دستگاه های سونوگرافی حیوانات می باشند. سونوگرافی مبله به طور ثابت بوده و عموما در کلینیک و بیمارستان های دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.  نوع پرتابل، وزن کمی دارد و به همین جهت جابه جایی آن به راحتی امکان پذیر است. سونوگرافی هندهلد نیز به نوعی پرتابل محسوب شده و با باتری فعالیت می کند.

 

دیجی جراح

برای خرید انواع ابزار ها و تجهیزات پزشکی می توانید دیجی جراح را انتخاب کنید. امکان خرید کانولا ساکشن، گوشی پزشکی و دیگر ابزار جراحی از دیجی جراح وجود دارد.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×