عمل میکروسکوپیک مغز چگونه انجام می شود؟

عمل میکروسکوپیک مغز چگونه انجام می شود؟

عمل میکروسکوپیک مغز چیست؟ پیشرفت علم پزشکی، همواره پیشرفت در عمل های جراحی و بهبود بیماری های مختلف را به همراه داشته است. یکی از پیشرفت های علم پزشکی، استفاده از ابزار جراحی پیشرفته مثل میکروسکوپ های پیشرفته و قوی برای انجام عمل جراحی است. به روش جراحی که در آن پزشک از میکروسکوپ برای رصد محل جراحی و روند درمان استفاده می کند، عمل میکروسکوپیک گفته می شود. عمل میکروسکوپیک را می تواند در شاخه های مختلف علم پزشکی استفاده کرد. این نوع روش جراحی، باعث شده تا بسیاری از بیماری ها درمانی بهتر و مناسب تر داشته باشد.

یکی از شاخه های رایج برای به کارگیری از متد میکروسکوپیک برای عمل جراحی  مغز است. عمل میکروسکوپیک مغز یکی از روش های پیشرفته برای جراحی مغز می باشد. از عمل میکروسکوپیک مغز تحت عنوان میکروسرجری نیز یاد می شود.

 

تعریف جراحی میکروسکوپیک مغز

به طور کلی اگر بخواهیم روش جراحی میکروسکوپیک مغز را مورد بررسی قرار دهیم، این عمل، روش هایی را شامل می شود که جراح مغز به کمک میکروسکوپ های پیشرفته و قدرتمند، ساختار های ظریف و کوچک مغز را درمان می کند.

پیش از به کارگیری عمل میکروسکوپیک برای جراحی مغز، این جراحی ها نیازمند برش هایی وسیع همراه با باز شدگی استخوان های این نواحی بودند. این برش ها و بازشدگی ها به جهت مشاهده داخل مغز توسط جراح انجام می شد. اما فارغ از نیاز به برش های وسیع، برخی بیماری های مغز و اعصاب را به راحتی نمی توان درمان کرد. حتی برش های وسیع نمی توانست ساختار های ظریف مغز را مورد بررسی قرار دهد. به همین جهت متد میکروسکوپیک تحولی عظیم در درمان و جراحی مغز و اعصاب به وجود آورده است.

عملکرد عمل میکروسکوپیک چگونه است؟

میکروسکوپ های دقیق و قدرتمندی جهت عمل میکروسکوپیک مغز استفاده می شود. این میکروسکوپ ها با ساطع کردن نور در محل جراحی، آن بخش را روشن نموده و به همین جهت اعصاب ظریف و همچنین رگ های کوچک در منطقه جراحی را بزرگ می نماید. لازم به ذکر است که اغلب میکروسکوپ هایی که بدین منظور استفاده می شوند، علاوه بر نمایش منطقه جراحی به جراح، یک تصویر با کیفیت را از آن منطقه در مانیتور به تیم جراح نمایش می دهند.

 

عملکرد عمل میکروسکوپیک چگونه است؟

 

مزیت استفاده از متد میکروسکوپیک چیست؟

میکروسرجری یا همان عمل میکروسکوپیک، امکان فوق العاده ای را در اختیار جراح و تیم جراحی قرار می دهند. این متد کمک کرده تا دقتی بی نظیر برای نواحی عصبی و رگ های خونی به وجود آید. این دقت بالا باعث می شود تا جراحان بتوانند به جهت بهبود و یا رفع ناهنجاری های مختلف مغز اقدام نمایند.
استفاده از میکروسکوپ در جراحی مغز و اعصاب، به جهت شناسایی تومور های مغزی نیز استفاده می گردد.

به طور کلی اگر بخواهیم مزیت این متد جراحی را عنوان کنیم، این روش جراحی مغز را با کمترین تهاجم ممکن می کند. به همین جهت عارضه های ناشی از جراحی کمتر شده و همچنین بهبودی بعد از عمل بیمار نیز در مدت زمان کمتری انجام می شود.

 

در کدام یک از جراحی های مغز و اعصاب، از عمل میکروسکوپیک استفاده می شود؟

به طور کلی در میان ابزار جراحی، ابزار جراحی مغز و اعصاب دقیق ترین و حساس ترین ابزار های جراحی محسوب می شوند. حال اگر در کنار این ابزار ها، از متد میکروسکوپیک نیز استفاده شود، عمل می تواند در بهترین حالت ممکن صورت پذیرد.

عمل میکروسکوپیک مغز در بسیاری از جراحی های عصبی کاربرد دارد. از جمله روش های جراحی که در آن از این روش  استفاده می شود، به برش آنوریسم، عمل جراحی تومور مغزی، عمل جراحی مغز و اعصاب، عمل جراحی کرانیوتومی، تحریک عمیق مغز، عمل جراحی آندوسکوپی، عمل جراحی مغز و اعصاب درون عروقی می توان اشاره داشت.

همچنین عمل میکروسکوپیک مغز در جراحی صرع، جراحی با کمترین تهاجم، عمل جراحی اعصاب محیطی، عمل جراحی مغز و اعصاب روانپزشکی، عمل جراحی قاعده جمجمه و جراحی تروما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مطالب مرتبط: جراحی تومور مغزی با چه روش هایی انجام می شود؟

کدام بیماری ها با عمل میکروسکوپیک مغز درمان شده اند؟

پس از معرفی و به کارگیری این روش جراحی در علم پزشکی، در درمان بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب از این عمل استفاده شده است. از جمله بیماری های درمان شده با عمل میکروسکوپیک مغز می توان به آکندروپلازی، نوروم آکوستیک، تصلب شرایین، آستروسیتوم ها، آسیب شبکه بازویی، آبسه مغزی و بسیاری از دیگر از بیماری های این حوزه اشاره کرد.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×