نحوه کار دستگاه سونوگرافی

نحوه کار دستگاه سونوگرافی

سونوگرافی روشی متداول برای عکس برداری از داخل بدن می باشد. به کمک این دستگاه سونوگرافی می توان شرایط مختلف را مورد بررسی قرار داد. یکی از اصلی ترین کاربرد های سونوگرافی، بررسی وضعیت جنین در بدن مادر می باشد. سونوگرافی از جمله بهترین روش های بررسی داخل بدن انسان است. چرا که در این روش از امواج و پژواک صوتی جهت بررسی داخل بدن استفاده می شود و این امواج ضرری برای بدن ندارند.

در جهت بررسی وضعیت رشد جنین در بدن مادر از سونوگرافی استفاده می شود. به کمک سونوگرافی جنسیت نوزاد در بدن مادر نیز قابل تشخیص می باشد.

از جمله دیگر کاربری های دستگاه سونوگرافی، بررسی انواع مشکلات در ناحیه قلب، کبد، کلیه و یا شکم می باشد. همچنین در بعضی از نمونه برداری ها نیز از سونوگرافی کمک می گیرند.

 

ویژگی های  دستگاه سونوگرافی چیست؟

امروزه سونوگرافی یکی از کاربردی ترین روش ها است. این روش، خطر کمی داشته و در عین حال در موارد زیادی کاربرد دارد. از دیگر ویژگی های سونوگرافی، کاربرد آن برای بررسی وضعیت جنین می باشد. این روش در جهت بررسی بارداری بانوان کاربرد زیادی دارد.

 

دیگر ویژگی سونوگرافی این است که این روش هم می تواند کاربرد جهت تشخیص داشته باشد و هم در جهت درمان به کار گرفته شود. یکی از مزیت های سونوگرافی در مقایسه با دیگر آزمایش ها و دستگاه های بررسی اندام داخلی، عدم نیاز به آمادگی خاص است. چرا که در بسیاری از آزمایش ها نیاز است که پیش از انجام آزمایش، برخی نکات و آمادگی ها انجام شود.

 

ویژگی های  دستگاه سونوگرافی چیست؟

 

 

سونوگرافی چگونه تصاویر را دریافت می کند؟

سونوگرافی همواره از جمله روش های کاربردی برای بررسی داخل بدن است. این روش، از جمله بی خطر ترین ابزار ها برای بررسی است. سونوگرافی به کمک موج ها و پژواک صوتی تصاویر را دریافت می کند. انجام سونوگرافی و همچنین تفسیر تصویر های دریافتی به کمک این دستگاه را رادیولوژیست، متخصص قلب و … انجام می دهد.

 

نحوه دریافت تصاویر توسط دستگاه سونوگرافی یکی از ویژگی های جالب این دستگاه است. پروبی ها به جهت دریافت تصاویر روی پوست بیمار قرار می گیرند. در سونوگرافی موج های صوتی به واسطه انواع بافت نرم و مایعات منتقل می شوند. پژواک آن ها پس از برخورد با بخش هایی که تراکم کمتری دارند، برگشته و به موجب آن تصاویر داخل بدن پدیدار می گردد.

 

همانطور که گفته شد در این روش از امواج صوتی استفاده می شود، ولی این موج ها توسط انسان ها شنیده نمی شوند. در سونوگرافی تشخیصی، از فرکانس موج های میان 2 الی 18 مگاهرتز استفاده می شود.به طور کلی فرکانس های صوتی هر چه بیشتر باشد، تصاویر با کیفیت تری می سازد. در مقابل فرکانس بیشتر، قابلیت نفوذ کمتری به اعماق بدن دارد. فرکانس های پایین تر امکان نفوذ بیشتری داشته و در مقابل کیفیت تصاویر کم تری را پدیدار می کنند.

 

پروب سونوگرافی چیست و چگونه استفاده می شود؟

پروب سونوگرافی ابزاری است که روی بدن قرار داده می شود و از طریق آن امواج به داخل بدن می رود. پروب سونوگرافی عموما روی بدن فرد قرار داده می شود. اما در بعضی مواقع پروب سونوگرافی را درون بدن قرار می دهند. تصاویری که در این نوع سونوگرافی دریافت می شود، تصاویر دقیق تری هستند و جزئیات با وضوح مناسب تری نمایش داده می شوند.  دستگاه سنوگرافی مخصوص حیوانات هم وجود دارد.

 

 جهت خرید اسکنر وایرلس دامپزشکی کلیک کنید.

 

از جمله این نوع سونوگرافی ها پروب سونوگرافی داخل واژنی است. این نوع پروب برای استفاده در واژن مورد استفاده قرار می گیرد. پروب اندورکتال نوع دیگری از پروب سونوگرافی است. این نوع پروب نیز به جهت به کارگیری و استفاده در رکتوم استفاده می شود. پروب داخل مری نوع دیگر پروب سونوگرافی است. این نوع پروب را از طریق گلوی فرد وارد بدن کرده و از آن برای مری استفاده می شود.

 

 

پروب سونوگرافی چیست و چگونه استفاده می شود؟

 

کاربرد های  دستگاه سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی کاربری های مختلفی دارد. از این روش در جهت تشخیص، درمان و حتی هدایت بعضی از شیوه ها نظیر نمونه برداری استفاده می شود. از جمله کاربرد های سونوگرافی بررسی وضعیت جنین در بدن مادر است. از جمله دیگر اندام های داخلی که با سونوگرافی بررسی می شوند، کلیه، کبد، پانکراس، غده،  تیروئید، بیضه و رحم می باشد. سونوگرافی ممکن است در موارد دیگری نیز به کار گرفته شود.

 

دیجی جراح

انواع ابزار جراحی، نظیر رانژور جراحی، ابزار جراحی مغز و اعصاب، ابزار جراحی زنان و زایمان، کانولا ساکشن و … را می توانید از دیجی جراح تهیه نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×