پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی چیست؟

بینی نقش مهمی در بدن ایفا می کند. نقش بینی در تنفس همواره اهمیت بسزایی دارد. اما برخی از معضلات می تواند موجب ایجاد اخلال در تنفس فرد شود. یکی از این موارد، پولیپ  است. پولیپ های بینی در واقع های گوشتی نرمی هستد. این ورم ها، در درون بینی قرار دارند. رنگ پولیپ ممکن است قهوه ای، مایل به زرد و یا صورتی باشد.

پولیپ بینی در افراد مختلف در شرایط گوناگون قرار دارد. در بعضی افراد پولیپ ها اندازه بزرگی داشته و در برخی دیگر اندازه آن کوچک است. همچنین تعداد پولیپ  نیز متفاوت می باشد. در بعضی از پولیپ های بینی تنها یک پولیپ قرار دارد و در برخی دیگر پولیپ ها همانند خوشه انگور درون بینی واقع شده اند.

در ادامه به بررسی علل بروز پولیپ بینی می پردازیم.

 

علل بروز پولیپ بینی چیست؟

عموما علل بروز پولیپ  در افراد ناشناخته است. تصور می شود که پولیپ ها در اثر التهاب متدوام یا همان مزمن بینی به وجود می آیند.

پولیپممکن است در یک سوراخ و یا هر دوی آن تاثیر بگذارد. عموما پولیپ هر دو سوراخ دماغ را تحت تاثیر قرار می دهد. پولیپ غالبا در طول زمان رشد داشته و موجب مسدودی سوراخ های بینی می شود.

سینوس در جمجمه واقع شده و مملو از هوا است. هوای درون سینوس از بینی خارج می شود. از آن جایی که مخاط بینی و سینوس مشابه یک دیگر است، احتمال تشکیل پولیپ داخل سینوس نیز وجود دارد.

پولیپ بینی موجب گرفتگی در این ناحیه می شود. از آن جایی که گرفتگی در بینی در اثر موارد مختلفی بروز می دهد، احتمال اشتباه گرفتن نشانه های بروز پولیپ  وجود دارد.

علائم پولیپ  مشابه با نشانه های سرماخوردگی است. اما سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری های مزمن نیستند و نشانه های آن ها بین دو الی چهارده روز به طول می انجامد. پس طبعا اگر گرفتگی بینی بیش از این مدت باشد، احتمال بروز پولیپ وجود دارد.

لازم به ذکر است که پولیپ  به خودی خود بر طرف نمی شود و نیاز به اقدامات درمانی دارد.

 

علل بروز پولیپ بینی چیست؟

 

نشانه بروز پولیپ بینی چیست؟

از جمله نشانه های بروز پولیپ  اخلال در نفس کشیدن است. کسانی که پولیپ دارند عموما از دهن نفس می کشند و این مهم ترین نشانه این اختلال می باشد. بروز گرفتگی در بینی در هنگام شب بیشتر به چشم می آید و به همین جهت پولیپ می تواند موجب تحت تاثیر قرار دادن خواب فرد شود. دیگر نشانه بروز آن، آبریزش بینی است.

یکی دیگر از نشانه، آبریزش در عقب بینی است. آبریزش عقب بینی موجب می شود که فرد احساس کند چیزی در بخش پستی حلق او قرار دارد. در این حالت احساس می شود که چیزی که در پشت حلق است در حال به پایین آمدن است. در واقع علت این نشانه، به پشت رفتن و عقب آمدن مخاط بینی می باشد. زمانی که پولیپ  بزرگ می شود، این اتفاق می افتد.

کاهش احساس بویایی و چشایی دیگر نشانه های بروز پولیپ  است. در برخی مواقع این حس ها به طور کلی از بین می روند.  تغییر صدا نیز از نشانه های این اختلال است.

سردرد و خرخر نیز می تواند از علائم بروز آن باشد. این مورد در پولیپ های بزرگ ممکن است رخ دهد.

 

درمان پولیپ به چه صورت است؟

به طور کلی درمان این اختلال به دو صورت انجام می شود. دارو درمانی و جراحی از جمله روش های درمانی پولیپ می باشند. همواره توصیه می شود که پیش از به کارگیری ابزار جراحی برای درمان پولیپ، دارو درمانی صورت گیرد. البته در برخی موارد به موجب احتمال بروز مشکلی جدی تر نظیر تومور، توصیه به جراحی در اقدام درمانی اولیه می شود.

دارو درمانی رایج برای آن، استفاده از قطره های استروئیدی است. به کمک این قطره ها، پولیپ ها به مرور زمان کوچک تر شده و همچنین گرفتگی بینی کم می شود. قرص های استروئیدی نیز برای درمان پولیپ استفاده می شود.

دیجی جراح

فروشگاه آنلاین دیجی جراح امکان تهیه انواع تجهیزات پزشکی نظیر کانولا ساکشن، گوشی پزشکی، رانژور جراحی و … را به صورت آنلاین مهیا کرده است. با دیجی جراح می توانید از بهترین برند های تولیدی، تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×