کاربرد های دستگاه اکسیژن ساز

کاربرد های دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز، از جمله دستگاه های پر کاربرد در علم پزشکی است. در بعضی از بیماران، سطح اکسیژن خون از حد نرمال کم تر می شود. به همین جهت با استفاده از دستگاه اکسیژن، هوای حاوی اکسیژن برای بیمار مهیا شده و از این طریق سطح اکسیژن خون وی به حد مناسبی ارتقا می یابد.

تجویز دستگاه اکسیژن برای افراد، با تشخیص دقیق و بررسی شرایط بدنی بیمار صورت می گیرد. بدین منظور پزشک این موارد را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز، استفاده از دستگاه اکسیژن را توصیه می کند.

کاربرد های دستگاه اکسیژن برای بیماری های مختلفی است. این دستگاه برای بیماری انسداد مزمن ریوی کاربرد داشته و همچنین در هایپوکسی مزمن شدید و ادم ریوی نیز مورد استفاده واقع می شود. لازم به ذکر است که در این بیماری ها دستگاه اکسیژن، درمانی کمکی محسوب شده و روند کلی درمان باید طبق نظر پزشک انجام شود.

 

تعریف کار دستگاه اکسیژن

اگر بخواهیم دستگاه اکسیژن را در تعریفی جامع، معرفی کنیم، این دستگاه موجب دریافت، تصفیه و توزیع هوای اکسیژن دار را فراهم می کند. دستگاه اکسیژن  هم با باتری و هم با برق کار می کند. در گذشته این دستگاه ها اندازه و وزن زیادی داشتند و به همین جهت امکان استفاده از آن ها سخت می شد.

دستگاه اکسیژن ساز، هوای اطراف را دریافت کرده و سپس آن را فشرده می کند. فیلتر موجود در دستگاه های اکسیژن موجب شده نیتروژن موجود در هوای اطراف غربال شده و به همین جهت هوا تصفیه شده و اکسیژن با کیفیتی به بیمار برسد.

دستگاه های اکسیژن انواع مختلفی دارند. این دستگاه ها می توانند امکان اعمال تنظیمات مختلف را فراهم کنند و به همین جهت بسته به نوع دستگاه، تنظیمات مختلفی را روی آن ها می توان اعمال کرد. به کمک تنظیمات دستگاه اکسیژن، غلظات اکسیژن دریافتی توسط بیماری تعیین می گردد. در واقع پزشک با بررسی میزان سطح اکسیژن خون، تنظیمات مناسب و کاربری دستگاه را به اطلاع بیمار می رساند.

دریافت اکسیژن از طریق این دستگاه، برای بیمار به واسطه کانول بینی و یا ماسک مخصوص اکسیژن انجام می شود. در برخی از جراحی ها ممکن است در کنار ابزار جراحی، دستگاه اکسیژن نیز در صورت نیاز بیمار قرار داده شود.

 

تعریف کار دستگاه اکسیژن 

 

عملکرد این دستگاه چگونه است؟

به طور کلی، روش عملکرد این دستگاه را می توان به یک تهویه مطبوع تشبیه نمود.

دستگاه اکسیژن ساز، همانند یک تهویه مطبوع هوای اطراف دستگاه را دریافت کرده و سپس هوایی با گرید پزشکی و با معیار های مناسب فراهم می کند.

تنظیمات دستگاه اکسیژن ساز، با توجه به نیاز بیمار متغیر بوده و این تنظیمات توسط پزشک اعلام می گردد.

 

کاربرد های دستگاه اکسیژن چیست؟

دستگاه های اکسیژن ساز، در مواقع مختلفی استفاده می شوند. در گذشته این دستگاه ها اندازه های بزرگ و وزن زیادی داشتند. به موجب این شرایط، حمل و نقل دستگاه های اکسیژن ساز کم می شد و به همین جهت کاربرد های این دستگاه با محدودیت مواجه بود.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های اکسیژن ساز در اندازه های کوچک و سبکی تولید و عرضه می شوند و به همین جهت می توان این دستگاه ها را مواقع مختف و بدون دردسر مورد استفاده قرار داد. علیرغم این که استفاده از اکسیژن ساز های قدیمی در محل خانه و به خصوص در حین سفر، سخت بود، اکسیژن ساز های جدید را می توان در انواع موقع ها استفاده کرد.

از جمله کاربرد های دستگاه اکسیژن جدید، امکان استفاده از آن حتی در هواپیما و یا کمپینگ است.

انواع دستگاه اکسیژن ساز را می توان در شرایط مختلف مورد استفاده قرار داد. این دستگاه ها در دو نوع باتری خور و برقی ارائه می شوند. به همین جهت حتی نیاز به پریز برق در انواع باتری خور این دستگاه ها بر طرف شده است.

دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل یا همان قابل حمل را می توان تا مدت 12 ساعت استفاده کرد و این فقط با استفاده از یک باتری انجام می شود.

 

کاربرد های دستگاه اکسیژن چیست؟

 

انواع دستگاه های  اکسیژن  کدام اند؟

به طور کلی، انواع دستگاه اکسیژن ساز  شامل دو نوع این دستگاه می باشد. انواع این دستگاه ها، اکسیژن ساز های ثابت و قابل حمل بوده که روش عملکرد هر دوی آن ها مشابه با یک دیگر است. تفاوت میان دستگاه های ثابت و قابل حمل در منبع انرژی آن ها است که در دستگاه های قابل حمل این انرژی از باتری تامین می شود.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×