انواع اسپکلوم کدام است؟

انواع اسپکلوم کدام است؟

انواع اسپکلوم چه کاربردی دارد؟ علم پزشکی علم مربوط به سلامت انسان ها است. تجهیزات به کار رفته در طول زمان برای علم پزشکی همواره نقش مهمی را ارتقا این علم و سطح سلامت انسان ها داشته اند. از جمله ابزار های پزشکی با پیشینه نسبتا بلند، اسپکلوم است. اسپکلوم ها در جهت کنار زدن بافت های مختلف و معاینه بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه این ابزار به زمان های دور و یونان باستان بر می گردد. اما اسپکلوم های آن زمان با مدل های امروزی تفاوت های زیادی دارد. به کارگیری اسپکلوم های مدل امروزی در سال 1836 آغاز شده است. اولین نوع این اسپکلوم ها توسط یک پزشک بزرگ به نام جیمز ماریون سیمز اختراع شد. این اسپکلوم فلزی بود و کمک بسیاری را در جهت معاینه زنان و ترس آن ها از معاینه داشت. به کمک این نوع اسپکلوم ها شناسایی و دقت بررسی مشکلات سلامتی بهبود بزرگی یافت.

اسپکلوم ها نیز مانند اغلب تجهیزات پزشکی، شامل انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها برای مصارف مختلفی به کار می روند. در ادامه به بررسی انواع اسپکلوم و کاربرد آن ها می پردازیم. همراه با دیجی جراح باشید.

انواع اسپکلوم کدام اند؟

اسپکلوم ها امروزه مصارف زیادی دارند. این ابزار کمک می کند تا حفره های مختلف را پزشکی بررسی نماید. به کمک اسپکلوم، بافت های داخلی بدن کنار زده شده و حفره ها نمایان می شوند. اسپکلوم ها انواع مختلفی دارند و در شاخه های مختلف علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از جراحی ها نیز از اسپکلوم به عنوان ابزار جراحی استفاده می شود تا پزشک در طی عمل بتواند اندام داخلی بیمار را به خوبی مشاهده نماید.

انواع اسپکلوم برای بررسی حفره های مختلف نظیر حفره گوش، حفره بینی، واژن و … مورد استفاده قرار می گیرد. انواع اسپکلوم ها امکان بررسی حفره هایی را به پزشک می دهند که به سادگی امکان بررسی آن ها وجود ندارد.

اسپکلوم ها امروزه شامل اسپکلوم های فلزی هستند. البته برخی از اسپکلوم ها به صورت یکبار مصرف و از جنس پلاستیک نیز وجود دارند.

 

انواع اسپکلوم کدام اند؟

 

اسپکلوم چشمی از انواع اسپکلوم

یکی از انواع اسپکلوم ها، اسپکلوم چشمی می باشد. این اسپکلوم ها یکی از ابزار های کاربردی در شاخه چشم پزشکی محسوب می شوند. اسپکلوم چشمی از جمله ابزار جراحی برای جراحی چشم می باشد. به کمک این نوع اسپکلوم ها، پلک های بالا و پایین بیمار در حین جراحی به خوبی باز خواهند بود و بدین جهت مزاحمتی برای جراحی و یا لیزر ایجاد نمی شود.

اسپکلوم های بینی

از دیگر انواع اسپکلوم ها، اسپکلوم بینی می باشد. امروزه در کشور ما جراحی زیبایی بینی از جمله پر طرفدار ترین عمل های زیبایی محسوب می شود. البته تنها کاربری اسپکلوم بینی جراحی زیبایی نیست. اما این ابزار کمک مهمی را در جراحی های رینوپلاستی انجام می دهد.

با استفاده از اسپکلوم بینی، دیواره بینی کنار زده شده و به موجب آن حفره های بینی در بهترین حالت قابل مشاهده خواهند بود.

اسپکلوم های بینی انواع مختلفی دارند. این اسپکلوم ها در سه سایز متنوع تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. سایز های کوچک، متوسط و و بزرگ از انواع سایز های اسپکلوم بینی می باشد. همچنین این اسپکلوم ها در انواع پلاستیکی و فلزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

اسپکلوم مخصوص گوش

دیگر نوع  اسپکلوم، اسپکلوم مخصوص گوش می باشد. این ابزار را در جهت معاینه گوش مورد استفاده قرار می دهند. به کمک این ابزار پزشک می تواند از سلامت پرده گوش و یا بروز عفونت داخل آن اطمینان حاصل نماید. جنس اسپکلوم های مخصوص گوش از جنس پلاستیک است و به همین جهت آن ها به صورت یک بار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند.

در این نوع اسپکلوم ها چراغی کوچک نیز تعبیه شده است و به کمک این چراغ نور به داخل مجرای گوش تابانده خواهد شد.

اسپکلوم دهانی

در بیماری های دهان و دندان نیز این ابزار کاربرد دارد. از اسپکلوم دهانی در جهت بررسی دهان، دندان و همچنین جراحی لثه استفاده می شود.

دیگر انواع اسپکلوم

اسپکلوم کودکان، اسپکلوم بایوالو و اسپکلوم واژینال از دیگر انواع اسپکلوم می باشند.

دیجی جراح

از فروشگاه آنلاین دیجی جراح می توانید در جهت خرید تجهیزات پزشکی اقدام نموده و انواع رانژور جراحی، گوشی پزشکی، پنست و دیگر تجهیزات پزشکی را ثبت سفارش و دریافت نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×