جراحی ارتوپدی چیست؟

جراحی ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی در واقع شاخه ای از علم پزشکی است که در آن به تشخیص، درمان، توانبخشی و همچنین جلوگیری از بروز صدمات و بیماری های سیستم عضلانی می پردازد. در برخی شرایط استفاده از ابزار جراحی و عمل تنها راهکار برای درمان بیماری ارتوپدی است. کلمه ارتوپدی در واقع ترکیبی یونانی است. این ترکیب از دو کلمه ارتوس و پدی تشکیل شده است. ارتوس به معنی راست و مستقیم و پدی به معنای پرورش کودک می باشد.

 

علم ارتوپدی

در علم ارتوپدی مفصل ها، استخوان ها، رباط های بدن، تاندون ها، عضلات و اعصاب مورد بررسی قرار گرفته است، چرا که این ها جزوی از سیستم عضلانی اسکلتی بدن هستند. بیماری های شاخه ارتوپدی در علم پزشکی، شامل انواع بیماری های مادرزادی، پیشگیری ها، بیماری های مزمن و آسیب های وارده به سیستم اسکتی عضلانی می باشد.

در این مدل عمل به کمک ابزار جراحی به رفع مشکلات و بیماری های شاخه ارتوپدی پرداخته شده است.

 

علم ارتوپدی

 

جراح ارتوپد کیست؟

جراحی ارتوپدی توسط جراح ارتوپد انجام می شود. جراح ارتوپد کسی است که دستکم دوازده سال تحصیل پزشکی داشته است. این جراح آموزش های بسیاری درباره علم پزشکی و شاخه ارتوپدی داشته است.به کمک این جراحی انواع مشکلات دستگاه حرکتی، اسکلی درمان و یا عارضه های آن ها کم ترمی شود. به طور کلی به کمک این عمل به مقابله با اختلالات و انواع مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی پرداخته می شود.

در اغلب اختلالات و مشکلات پزشکی، درمان جراحی به عنوان روش نهایی درمان بیماری به کار می رود. در ابتدا پزشکان انواع روش های محافظه کارانه را برای درمان به کار می برد. اما زمانی که بیماری و مشکل فرد به درمان های محافظه کارانه واکنش مناسبی نشان ندهد، پزشک از انواع درمان جراحی بهره می برد.

شاخه ارتوپدی در علم پزشکی نیز از این موضوع مستثنی نیست. روش جراحی ارتوپدی زمانی به کار می رود که انواع روش های محافظه کارانه برای درمان و یا بهبود کاربردی نباشد.

 

 

کدام آسیب ها را می توان با جراحی ارتوپدی درمان کرد؟

مشکلات و بیماری های شاخه ارتوپدی موارد زیادی را شامل می شود. در جراحی ارتوپدی به کمک ست های جراحی ارتوپدی، انواع مشکلات را می توان درمان کرد. از جمله آسیب هایی که امکان درمان با روش عمل را دارند می توان به جراحات بپا که شامل متاتارسالژی، والگوس پنجه پا و پای صاف است اشاره داشت.

انواع مشکلات و آسیب های وارده به دست ها نیز امکان درمان و بهبود با روش جراحی ارتوپدی دارند. از جمله این آسیب ها می توان به آسیب ناشی از تونل کارپ، استئوارتریت انگشت شصت و گرفتگی عضلات دست اشاره کرد.

آسیب های زانو نیز امکان درمان با جراحی ارتوپدی دارند. مینیسک، لیگامان یا استئوآرتریت از آسیب های زانو هستند که می توان به کمک روش جراحی آن ها را درمان نمود. انواع آسیب مفصل ران نیز شامل این موارد می باشد. از جمله آن ها استئوآرتریت مفصل ران می باشد.

آسیب های شانه و به طور کلی آسیب های دیگر، از جمله دیگر مواردی هستند که امکان درمان با روش جراحی ارتوپدی دارند.

 

کدام آسیب ها را می توان با جراحی ارتوپدی درمان کرد؟

 

پزشک ارتوپد چه وظایفی دارد؟

همانطور که گفته شد پزشک ارتوپد به شخصی گفته می شود که 12 سال تحصیل در زمینه پزشکی انجام داده باشد. این پزشکان تعلیمات زیادی را شاهد بوده اند و به همین جهت در درمان انواع بیماری ها و مشکلات ارتوپدی می توانند کمک کننده باشند.

به طور کلی وظیفه پزشک ارتوپد ارتقا رشد سیستم عضلانی اسکلتی افراد و درمان انواع تغییرات دژنراتیو می باشد. وظیفه پزشک ارتوپد موارد مختلفی را شامل می شود. در قدم اول پزشک ارتوپد مشکلات و اختلالات به وجود آمده در سیستم عضلانی اسکلتی را مورد بررسی قرار داده و به تشخیص اختلال و یا آسیب وارده می پردازد.

بعد از تشخیص اختلال و مشکل به وجود آمده در سیستم عضلانی اسکلتی فرد، پزشک روش های درمانی مورد نیاز برای درمان مشکل و یا اختلال را تجویز می شود. از این روش ها شامل دارو درمانی، تمارین ارتوپدی، جراحی ارتوپدی و یا دیگر متد های درمانی می باشد. بعد از درمان، بیمار نیاز به توانبخشی دارد. به همین جهت تمارین توانبخشی نیز تجویز می شود. درمان فیزیکی به جهت بهتر شدن عملکرد و حرکت به کار گرفته می شود. بعد از درمان، پزشک برنامه های اطلاعاتی مختلفی در اختیار بیمار قرار می دهد تا از بروز مشکلات و اختلالات مجدد پیشگیری گردد.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×