عمل اصلاح پای پرانتزی چیست؟

عمل اصلاح پای پرانتزی چیست؟

اصلاح پای پرانتزی چگونه است؟ یکی از اختلالات ساختاری بدن است. زانو در بدن نقش مهمی را ایفا می کند و در واقع مفصل، از جمله اصلی ترین و تاثیرگذار ترین مفصل های بدن به شمار می رود. زانو ها همواره در عملکرد حرکتی بدن نقش چشمگیری دارند. در واقع با هر قدمی که برداشته می شود، نیرویی 3 الی 8 برابر وزن بدن آن شخص به زانو هایش وارد خواهد شد. میزان بالایی از نیروهای وارده بر زانو ها، به موجب ساختار های غضروفی موجود در سر استخوان و مینیستک زانو، خنثی می گردد.

در اختلال پای پرانتزی، زمانی که فرد مچ پاهایش را به هم می چسباند، بین زانو هایش فاصله ایجاد می شود. این فاصله باعث می شود که اصطلاحا پای فرد حالت پرانتزی داشته باشد. طیف پرانتزی بودن پا ها متناسب به فاصله ای که میان زانو ها ایجاد می شود، شدت های کم و زیادی دارد. در پای پرانتزی، نیرویی که به زانو های فرد وارد می گردد، تعادل نداشته و نامنظم در قسمت های مختلف پخش می شود.

به همین جهت است که در افرادی که پای پرانتزی دارند، یکی از زانو ها به موجب فشار بالاتر، دچار مشکل شده و تخریب غضروف بخش میانی و یا جانبی زانو بروز می دهد.

عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی

زمانی که پای فرد حالت پرانتزی داشته باشد، مشکلات مختلفی ممکن است برای او به وجود بیاید. به همین جهت با عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی می توان از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کرد. در این عمل جراحی، استخوان ران واقع در بخش بالای زانو و یا استخوان درشت نی مورد جراحی واقع می شوند. در واقع با این عمل جراحی اصلاح الگوی زانو ها انجام می شود.

جراحی استئوتومی از جمله جراحی پرکاربرد در میان جراحی های ارتوپدی است. یکی از روش های اصلاح پای پرانتزی، جراحی استئوتومی استخوان درشت نی است. به کمک این جراحی، الگوی درست و زاویه مناسب درشت نی و استخوان ران با هم صورت می گیرد. در این عمل، اصلاح در درشت نی انجام می شود و تغییری در استخوان ران فرد ایجاد نمی گردد.

 

عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی

 

جهت خرید ست های جراحی ارتوپدی کلیک کنید.

 

عمل جراحی استئوتومی درشت نی

در عمل جراحی استئوتومی درشت نی که به جهت اصلاح  پای پرانتزی صورت می گیرد، بخشی از این استخوان جدا شده و یا برش داده می شود. پس از جدا سازی و یا برش بخشی از درشت نی، از دیگر نقاط بدن ساختار های استخوانی به این ناحیه افزوده می گردد. در برخی از عمل های استئوتومی درشت نی به جهت نتیجه مطلوب تر عمل، پروسه بازسازی غضروف نیز همراه می گردد.

لازم به ذکر است که کسانی که قصد انجام این عمل جراحی اصلاحی را دارند، باید تصویر اشعه X و MRI از زانوی خود تهیه کنند. تصویر زانو به پزشک معالج در تشخیص ناحیه ای که تحت فشار زیادی است، کمک می کند. به طور کلی در جراحی استئوتومی درشت نی، دو روش کلی مورد استفاده قرار می گیرد. در هر دو روش این استخوان برش داده می شود. در روش اول حذف ساختار گووه ای صورت می گیرد ولی در روش دوم، ساختار گووه ای باز می گردد.

چه کسانی کاندید انجام عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی هستند؟

جراحی پای پرانتزی به جهت اصلاح ساختار پرانتزی میان پاها در زمانی که مچ پاها به هم چسبیده انجام می شود. اما در برخی از متقاضیان انجام این عمل، نتایج مطلوب تری حاصل می شود که از جمله این افراد می توان به افراد فعال و جوان اشاره کرد. افراد کمتر از 50 سال سن، کاندید مناسب تری برای این عمل هستند.

در افرادی که وضعیت عروقی خوبی دارند نیز این عمل می تواند نتایج مطلوب تری همراه داشته باشد. کسانی که اضافه وزن نداشته و چاق نیستند نیز از جمله کاندید های مناسب این عمل محسوب می شوند. اگر فقط یک زانو در اثر این عارضه آسیب دیده باشد، فرد کاندید مناسب تری در مقایسه با افرادی است که دو زانویشان آسیب دیده است.

برخی از افراد، به موجب اختلال زانوی پرانتزی، درد تحمل می کنند. این دسته از افراد نیز کاندید مناسبی برای این عمل اصلاحی هستند. از دیگر افراد مناسب این جراحی، کسانی هستند که به طور کلی توانایی تحمل شرایط بعد از جراحی را دارند. چرا که به طور کلی وقتی استفاده از ابزار جراحی صورت می گیرد، فرد باید شرایط مناسبی برای آن را داشته باشد.

 


چه کسانی کاندید مناسبی برای این عمل نیستند؟

افراد مبتلا به آرتروز زانو، افرادی که نیاز به اصلاح بیشتر از 20 درجه دارند، مبتلایان به آرتریت پاتلوفمورال، افراد با شاخص BMI بیش از 35، کسانی که ناپایداری رباط زانو دارند و کسانی که زانویشان در بازه کم تر از 90 درجه امکان حرکت دارد، کاندید های مناسبی برای عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی نمی باشند.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×