لارنژیت چیست؟

لارنژیت چیست؟

بیماری های مختلفی تار های صوتی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از این بیماری ها، لارنژیت است. این بیماری همان التهاب حنجره است که این یکی از بیماری های صوتی با شیوع بالا می باشد.

عمل حرف زدن در حنجره توسط چندین اندام مختلف و هماهنگی آن ها انجام می شود. در حنجره تعداد دو تار صوتی وجود دارد. تار های صوتی، چین های صوتی می باشند که توسط آن ها صدا تولید می شود. به کمک این چین های صوتی است که فرد امکان گفتگو پیدا می کند. البته در حنجره ما تار های صوتی تنها نیستند. در حنجره علاوه بر تار های صوتی، چند غضروف و مخاط نیز قرار دارد. این اندام ها نقش حفاظت از تار های صوتی را دارند و همچنین کمک کننده در حرکت چین های صوتی می باشند.

به کمک مخاط حنجره است که چین های صوتی منعطف و نرم می شوند. مخاط حنجره موجب آسان تر شدن حرکت تار ها می گردد. در واقع به کمک این مخاط ها افراد می توانند صداهای گوناگون را تولید کنند. در این بیماری، مخاط حنجره که نقش موثری در تولید صدا دارد تحت تاثیر قرار می گیرد. در این بیماری چین های صوتی متورم شده و همچنین قرمز می گردند.

بیماری لارنژیت نیز مانند بسیاری از بیماری ها انواع مختلفی دارد. انواع مختلف آن شامل دو نوع می باشد. لارنژیت حاد و لارنژیت مزمن دو نوع بیماری التهاب حنجره می باشند.

 

لارنژیت حاد چگونه است؟

همانطور که گفتیم، لارنژیت در دو حالت کلی بروز می دهد. لارنژیت حاد یکی از این دو حالت است که به صورت ناگهانی آغاز می گردد. این نوع آن عموما محدودیت داشته و شدت آن از یک مقدار بیشتر نمی شود.

علل بروز دهنده آن عموما شامل دو نوع است. قرارگیری در برابر مواد استنشاقی سمی و همچنین عامل های عفونت مربوط به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله مواردی هستند که می تواند لارنژیت حاد را در پی داشته باشد.

این نوع آن می تواند هم ویروسی و هم باکتریایی باشد. ولی عموما این عوامل بروز دهنده لارنژیت ویروسی می باشد.

لارنژیت حاد بیش تر از سه هفته طول نمی کشد. اگر نشانه های آن بیش از سه هفته پایدار بود، بیماری جزو لارنژیت مزمن محسوب می گردد.

 

لارنژیت حاد چگونه است؟

 جهت خرید ابزار جراحی کلیک کنید.

 

علل بروز لارنژیت حاد کدام اند؟

لارنژیت حاد در اثر مشکلات و عوامل مختلفی ممکن است بروز کند. از جمله این عوامل می توان به بیماری های عفونی نظیر سرماخوردگی، انواع آسیب حنجره ای، ضربه دیدن تار صوتی، آلرژی مثل حساسیت به ماده های شیمیایی، قرارگیری در مقابل گرمای بیش از حد، ماده های سمی استنشاقی نظیر آلودگی هوا اشاره کرد.

لازم به ذکر است که همانطور که پیشتر اشاره شد، در صورتی که علائم بیماری به شکل حاد به مدت بیش تر از سه هفته ادامه یافت، جزو لارنژیت مزمن به حساب می آید. از جمله عوامل مشترک در بروز لارنژیت حاد و مزمن، مواد استنشاقی سمی نظیر استعمال سیگار می باشد.

 

لارنژیت مزمن به چه نوعی از آن گفته می شود؟

نوع دیگر آن، لارنژیت مزمن است. این نوع آن موجب بروز آسیب های بلند مدت و همچنین متداوم خواهد شد. روند درمانی برای این بیماری نیز زمان بیشتری را نیاز دارد. چرا که برای رفع آن، باید علت بروز بیماری مشخص و سپس مدیریت شود.

یکی از علل بروز دهنده آن، دود مضر سیگار است که به موجب آن مخاط حنجره تحت تاثیر قرار می گیرد. برای رفع آن که بر اثر دود سیگار به وجود آمده، باید مصرف سیگار مدیریت شود.

 

عوامل بروز دهنده آن چیست؟

لارنژیت مزمن در اثر عوامل مختلفی ممکن است بروز کند. یکی از عوامل بروز دهنده این بیماری، ضربه دیدن تار صوتی است. این عامل در اثر استفاده بیش از اندازه و یا نامناسب از صدا به بروز می دهد. این عامل در خواننده ها، مداحان، قاریان و معلمان عموما تاثیر می گذارد.

از دیگر عوامل بروز دهنده آن می توان به رفلکس حلقی حنجره ای، دود سیگار، هوای آلوده، بیماری خود ایمنی، مصرف مشروبات الکی و سینوزیت مزمن اشاره داشت.

 

عوامل بروز دهنده لارنژیت مزمن چیست؟

 

دیجی جراح

فروشگاه دیجی جراح، امکان خرید انواع ابزار جراحی را مهیا کرده است. متقاضیان می توانند رانژور جراحی، گوشی پزشکی، کانولا ساکشن و … را از دیجی جراح خریداری نمایند.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×