بهترین جنس ابزار جراحی از چیست؟

بهترین جنس ابزار جراحی از چیست؟

کدام متریال برای جنس ابزار جراحی بهتر است؟ علم پزشکی همواره به بررسی و رفع مشکلات سلامتی و ارتقای سطح سلامت جامعه می پردازد. از گذشته های بسیار دور پزشکان وظیفه درمان و رفع بیماری ها را بر عهده داشتند. در درمان برخی از بیماری ها نیاز به انجام عمل جراحی و استفاده از ابزار آن می باشد و از گذشته نیز عمل های جراحی مختلف در درمان بیماری ها نقش مهمی داشتند. در واقع می توان گفت انواع ابزار جراحی نقش بسیار مهمی را در سلامت بشر تا به این جا داشته است.

 

همانطور که گفتیم پیشینه ابزار های جراحی به گذشته های دور بر می گردد. اما شکل و متریال مورد استفاده در ساخت این ابزار ها با گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است. امروزه در ساخت این ابزار ها از جنس هایی استفاده می شود که به مرور زمان کیفیت خود را از دست ندهد و هنگام قرارگیری در معرض عوامل مختلف دچار آسیب نشود.

بهترین جنس ابزار جراحی امروزه با توجه به نوع ابزار و کاربرد آن متفاوت است. از جنس های تیتانیوم، ویتالیوم و فولاد ضد زنگ در ساخت این ابزار ها استفاده می شود. لازم به ذکر است که جنس عمده ابزار های جراحی موجود فولاد ضد زنگ می باشد.

 

بهترین جنس ابزار جراحی باید چگونه باشد؟

ابزار های جراحی نقش بسیار مهمی را در درمان بیماری های مختلف ایفا می کنند. در به کارگیری این ابزار ها حتما باید از ابزار های استریل شده استفاده کرد. به همین جهت این دسته ابزار ها در معرض عوامل مختلفی قرار می گیرد و احتمال آسیب دیدگی در آن وجود دارد.

 

به طور کلی این دسته ابزار ها باید طوری ساخته شوند که هنگامی که در برابر عواملی نظیر خون و مایعات بدن قرار می گیرند، دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند. این ابزار ها همچنین به دفعات با محلول های ضدعفونی کننده و استرلیزاسیون آغشته می شوند و باید مقاومت کافی در برابر این عوامل را نیز داشته باشند. لازم به ذکر است که جنس این ابزار ها باید به نحوی باشد که با دوام، ظریف و استفاده آسان را برای جراح فراهم نماید.

 

بهترین جنس ابزار جراحی باید چگونه باشد؟

 

 

ابزار جراحی فولاد ضد زنگ

امروزه فولاد ضد زنگ یکی از پر کاربرد ترین جنس ابزار جراحی می باشد. این جنس در واقع آلیاژ آهن، کروم و کربن است. البته در ساخت فولاد ضد زنگ از متریال دیگری نیز استفاده می شود. در این جنس امکان به کارگیری موادی نظیر نیکل، سیلیکون، منگنز، مولیبدنیوم و سولفور نیز وجود دارد. به کارگیری این مواد با هدف افزایش مقاومت و بهبود خواص ابزار جراحی انجام می گیرد. از جمله اصلی ترین اهداف افزودن این مواد می توان به پیشگیری از بروز خوردگی در ابزار و بیشتر شدن انعطاف پذیری آن اشاره داشت.

 

همانطور که گفته شد فولاد ضد زنگ سه پایه آلیاژی اصلی دارد. کروم، آهن و کربن سه عنصر اصلی در ساخت این جنس می باشند. هر یک از این مواد موجب خواص گوناگونی در ابزار می شود. کروم به کار رفته در فولاد ضد زنگ موجب افزایش مقاومت ابزار در مقابل خوردگی می شود. کربن نیز سختی جنس را بیشتر می کند که این فاکتور در ابزار جراحی اهمیت بالایی دارد.
در ساخت این ابزار ها، پس از تولید و متصل کردن بخش های مختلف، ابزار مربوطه در معرض گرما قرار می گیرد و سپس روی آن روکش قرار داده می شود.

 

تیتانیوم در ابزار جراحی

یکی دیگر جنس های ساخت ابزار جراحی، تیتانیوم است. از تیتانیوم در تولید ابزار های میکروسرجری استفاده زیادی می شود، چرا که این جنس خصوصیات متالوژیک مناسبی برای میکروسرجری دارد.

 

یکی از خصوصیات تیتانیوم، غیر مغناطیسی بودن آن است و به همین جهت ابزار های ساخته شده از جنس تیتانیوم در میدان مغناطیسی حرکت نخواهند کرد. در مقایسه ابزار جراحی تیتانیومی با فولاد ضد زنگ، باید عنوان کرد که تیتانیوم در مقابل فولاد ضد زنگ سخت تر بوده و ابزار های ساخته شده از آن استحکام بیشتری نیز دارند. همچنین تیتانیوم وزن سبک تری در مقایسه با فولاد ضد زنگ دارد.

 

 

 

 

 

دیجی جراح

برای خرید ابزار جراحی همواره توصیه می شود از فروشگاهی مطمئن در این راستا اقدام نمایید. فروشگاه آنلاین دیجی جراح با عرضه انواع ابزار جراحی نظیر رانژور جراحی، پنست ها، ست های جراحی ارتوپدی و …، مجموعه ای وسیع از بهترین ابزار جراحی را ارائه می کند.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×