آبسلانگ چیست و چه کاربردی دارد؟

آبسلانگ چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید زمانی که واژه آبسلانگ را بشنوید، چندان به نظرتان آشنا نیاید. اما آبسلانگ در واقع یکی از پر کاربرد ترین ابزار های پزشکی است که همه ما با آن رو به رو شده ایم. آبسلانگ همان چوب های پزشکی است که از گذشته تا به امروز به جهت شناسایی بیماری های مختلف توسط پزشک به کار گرفته می شد.

تعریف آبسلانگ

یکی از پر کاربرد ترین ابزار های پزشکی عمومی، آبسلانگ است. این دستگاه در واقع چوب معاینه پزشکی است که البته با اسامی دیگری نیز از آن یاد می شود. چوب بستنی پزشکی، چوب زبانی، چوب معاینه و اسپاچول اسامی دیگر ابزار آبسلانگ می باشد. این ابزار در جهت معاینات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از آن برای بررسی وضعیت سلامت گوش، حلق و گلو استفاده می شود. همچنین آبسلانگ ها را در جهت نمونه برداری از این بخش ها نیز استفاده می کنند.

آبسلانگ ها انواع مختلفی دارند. این ابزار ها را در سایز های مختلفی تولید و عرضه می کنند. لازم به ذکر است که این ابزار تنها به صورت چوبی عرضه نمی شود، بلکه این ابزار ها در انواع فلزی و پلاستیکی نیز وجود دارند. سطح این ابزار صاف بوده و دو سر آن گرد می باشد. به کارگیری آن ها در انواع مراکز درمانی و پزشکی صورت می گیرد. این ابزار ها را در مراکز بهداشتی، مطب و بیمارستان مورد استفاده قرار می دهند.

 

تعریف آبسلانگ

 

کاربرد آن چیست؟

آبسلانگ ها ابزار هایی ساده و در عین حال بسیار کاربردی می باشند. یکی از کاربرد های اصلی این ابزار، معاینه حلق بیمار است. در واقع پزشک با استفاده از آبسلانگ، از بالا آمدن زبان بیمار در زمان بررسی پزشک، جلوگیری می کند. علاوه بر شناسایی و بررسی گلو و دهن و حلق، آبسلانگ در جهت ترکیب و مخلوط کردن مواد نیز کاربرد دارد. از این ابزار ها در جهت مخلوط کرم ها نیز استفاده می شود.

دیگر کاربرد این ابزار، پخش مواد و روغن های مختلف است. از این ابزار در جهت بررسی شکستگی فک پایین نیز استفاده می شود. تست گرفتن عضلات نیز دیگر کاربرد این ابزار می باشد. یکی از کاربرد های غیر رسمی این ابزار نیز در جهت ساخت کاردستی توسط کودکان است. آتلبندی انگشت ها و یا دست، بی حس کردن گلو و همچنین قرار دادن راه هوایی در گلو، از دیگر کاربرد های آن می باشد.

 

نقش آبسلانگ در مراکز درمانی

همانطور که گفته شد، آبسلانگ ها در جهت کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت است که در مراکز درمانی مختلف، نظیر درمانگاه، مطب و بیمارستان، در دسترس بودن آن اهمیت زیادی دارد.

آبسلانگ نقش موثری در نمونه برداری و معاینات مختلف حلق و گلو دارد. به همین جهت است که نقش آن در مراکز درمانی، از پیشرفت بیماری می تواند جلوگیری نماید. آبسلانگ نقش موثری را در بهداشت، جلوگیری از انتقال بیماری و همچنین حفظ ایمنی کادر درمان و بهداشت دارد.

از این ابزار در جهت بررسی مشکلات دهان و دندان نیز می توان استفاده کرد. این ابزار در دندانپزشکی و معاینات مربوط به آن می تواند نقش موثری را ایفا کند. به کمک این ابزار در دندانپزشکی می توان نشانه های بروز بیماری های مختلف در دهان را بررسی کرد. با بررسی مناسب با استفاده از آن می توان از بروز عفونت و پیشرفت آن پیشگیری نمود.

 

 

انواع آبسلانگ کدام اند؟

این ابزار های پر مصرف در زمینه پزشکی، انواع مختلف دارند. به کارگیری نوع  مناسب باید همواره توسط پزشک انجام شود. نوع چوبی آبسلانگ در واقع همان چوب بستنی های پزشکی است که رایج ترین نوع استفاده از این ابزار می باشد. مدل چوبی را از چوب درختان بالسا و یا توس تولید می کنند. نوع چوبی این ابزار فقط مناسب استفاده یکبار مصرف است.

آبسلانگ نوری نوع دیگر این ابزار می باشد. نوع نوری در جهت معاینه دهان و دندان استفاده می شود. با نوری که این ابزار در درون دهان می اندازد، معاینه حلق، گلو و دندان به خوبی صورت می گیرد. این ابزار امکان استفاده چند باره با انجام استریل مناسب را دارد. آبسلانگ مدل کودکان، استریل، پلاستیکی و  آبسلانگ فلزی، دیگر انواع این ابزار پر کاربرد می باشند.

 

فروشگاه آنلاین دیجی جراح

از فروشگاه دیجی جراح امکان سفارش انواع ابزار جراحی و تجهیزات پزشکی وجود دارد. گوشی پزشکی، ست های جراحی ارتوپدی، ابزار جراحی زنان و زایمان و …، از جمله تجهیزات موجود در این فروشگاه می باشد.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×