آشنایی با انواع دماسنج

آشنایی با انواع دماسنج

ابزار های زیادی در جهت بررسی و تشخیص مشکلات سلامتی بدن انسان وجود دارند. یکی از این ابزار های کاربردی انواع دماسنج است. روش تشخیصی با استفاده از دماسنچ بر مبنای شناسایی طبیعی بودن و طبیعی نبودن دمای بدن می باشد. دمای طبیعی بدن انسان باید در یک میزان خاص باشد و هر گونه دمای نامتعارف می تواند نشان از مشکلات سلامتی در بدن باشد.

در زمان بروز بیماری هایی نظیر کرونا که عده زیادی از مردم را درگیر می کند، دماسنج ها بسیار کاربردی هستند. البته دماسنج در این زمان این قبیل بیماری ها را به طور کامل تشخیص نمی دهد. بلکه با دماسنج می توان تب را شناسایی کرد و تب می تواند یکی از نشانه های این بیماری ها باشد.

دمای طبیعی بدن انسان

دماسنج های پزشکی به منظور بررسی دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرند. در بررسی دمای بدن، اگر افزایش درجه حرارت رخ داده باشد، به آن تب کردن می گویند. به منظور تشخیص تب بدن، از دماسنج یا تب سنج استفاده می گردد.

البته افزایش دما در یک حدی باید صورت گیرد که به آن تب گفته شوذ. چرا که نوسان درجه حرارت بدن در یک حد کمی طبیعی است. برای مثال عموما دمای بدن در زمان عصر نیم الی یک درجه بیشتر می باشد. همچنین نواحی مختلف بدن ممکن است دمای متفاوتی داشته باشند.

 

نکات استفاده از انواع دماسنج

دماسنج های از جمله پر کاربرد ترین ابزار های تشخیصی هستند که به صورت خانگی نیز استفاده می شوند. به ویژه در زمان همه گیری کرونا و این قبیل بیماری ها، استفاده از یک دماسنج با کیفیت در جهت بررسی نشانه های بیماری بسیار کاربردی است.

 

به منظور استفاده از انواع دماسنج توجه داشته باشید که دمای اتاقی که در آن قصد ارزیابی دمای بدن را دارید باید متعادل باشد. دیگر نکته استفاده از دماسنج ها، لباس مناسب متقاضی است. به منظور بررسی دمای بدن شخص باید لباس مناسبی بپوشد. نکته دیگری که درباره بررسی دمای بدن وجود دارد این است که شخص متقاضی نباید بلافاصله قبل از انجام تست، مواد بسیار سرد یا گرم صرف کرده باشد.

 

در زمان تست با فاصله از سیستم های گرمایشی و سرمایشی قرار داشته باشید. همچنین به منظور بررسی دقیق دمای بدن نباید در زیر نور مستقیم آفتاب قرار گرفته باشید. در ادامه با آشنایی با انواع دماسنج همراه با دیجی جراح بمانید.

 

 

انواع دماسنج کدام اند؟

دماسنج ها نقش مهمی را تشخیص به موقع بیماری هایی نظیر کرونا دارند. البته تب داشتن به معنای ابتلای قطعی به این بیماری نیست. چرا که تب می تواند نشانه آنفولانزا،سرماخوردگی، عفونت و … نیز باشد.

 

انواع دماسنج کدام اند؟

 

 

دماسنج جیوه ای شیشه ای

یکی از انواع دماسنج ها، دماسنج جیوه ای شیشه ای است. عملکرد این دماسنج ها از طریق دهان یا زیربغل است.

ساختار دماسنج جیوه ای شیشه ای، از شیشه است و در بخش انتهایی آن یک مخزن جیوه قرار گرفته است. برای استفاده از این دماسنج ها باید روش استفاده از آن ها به درستی انجام شود. پیش از استفاده نیز دماسنج باید با پنبه آغشته به الکل ضدعفونی گردد.

 

دماسنج نواری

یکی دیگر از انواع دماسنج پزشکی، دماسنج نواری و یا پلاستیکی است. این نوع دماسنج ها غالبا برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دماسنج با کریستال مایع پر شده که این مایع در زمان بروز حرارت رنگ آن تغییر می کند.

به منظور استفاده از این دماسنج باید آن را به مدت زمان یک دقیقه بر روی پیشانی قرار داده و با توجه به تغییرات خطا ها و رنگ آن ها، به بررسی درجه حرارت بپردازید. لازم به ذکر است که دماسنج نواری امکان تشخیص تب را دارد. ولی این دماسنج ها دقت دیگر دماسنج ها را ندارد.

 

آشنایی با دماسنج دیجیتالی

دیگر نوع دماسنج ها، دماسنج های دیجیتالی می باشد. این دماسنج ها غالبا سرعت و دقت بالایی در عملکرد دارند. دماسنج دیجیتالی هم به صورت لمسی و هم غیرلمسی در بازار وجود دارد.

 

آشنایی با انواع دماسنج دیجیتال گوشی

دماسنج دیجیتال گوشی یا دماسنج تیمپانیک، نوع دیگر دماسنج است که در آن از اشعه مادون قرمز استفاده شده است. به منظور تشخیص دمای بدن در این دماسنج ها، آن ها را در کانال گوش قرار داده و محاسبه دما به سرعت انجام می گیرد.

 

دیجی جراح

به منظور خرید انواع ابزار جراحی، ست های جراحی ارتوپدی، رانژور جراحی و …، می توانید از فروشگاه دیجی جراح اقدام نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×