کاربرد پنست ها در جراحی چیست؟

کاربرد پنست ها در جراحی چیست؟

از کاربرد پنست ها در جراحی چه می دانید؟ از گذشته های دور، جراحی بخش مهمی از علم پزشکی بوده است. به کمک جراحی می توان اقدام به درمان بیماری ها و ناهنجاری هایی کرد که با استفاده از دارو درمانی و دیگر روش های درمان، بهبود نمی یابند.

امروزه ابزار های جراحی بسیار متنوعی وجود دارد. ابزار جراحی مغز و اعصاب، ست های جراحی ارتوپدی، ابزار جراحی زنان و زایمان و …، همگی از چندین ابزار جراحی در انواع مختلف تشکیل شده اند. به کمک این ست های جراحی می توان یک عمل جراحی با تجهیزات کامل را صورت داد.

فورسپس ها گروهی از ابزار های جراحی می باشد که در جهت گرفتن یا نگه داشتن شیء های مختلف در طول جراحی استفاده می شود. پنست ها نیز یکی از ابزار های جراحی از خانواده فورسپس ها است. البته پنست جراحی یک تفاوت اصلی با فورسپس دارد. تفاوت اصلی میان پنست و فورسپس، عدم قفل ضامن در پنست است. این قفل در فورسپس ها وجود دارد.

پنست جراحی چیست؟

برای انجام یک عمل جراحی بی نقص، به کارگیری ابزار های مختلف در کنار هم ضروری است. برای انجام اقدامات مختلف در طول جراحی، ابزار های مختلفی طراحی و ست های جراحی گوناگون قرار داده شده است.

فورسپس ها گروه بزرگی از این دسته ابزار ها هستند که وظیفه آن ها نگه داشتن اشیا مختلف در طول جراحی است. ابزار جراحی پنست نیز یکی اعضای خانواده فورپسپس می باشد. تفاوت فورسپس و انواع پنست، در قفل ضامن آن ها است. فورسپس ها این قفل را داشته و پنست ها فاقد آن می باشند.

کاربرد پنست ها در جراحی

پنست جراحی یکی از ابزار های پر کاربرد در جراحی است که در انواع ست های جراحی وجود دارد. کاربرد پنست ها در جراحی برای گرفتن نسوج یا همان بافت های ظریف در حین جراحی است. این ابزار یک کمک مناسب در زمان بخیه زدن بخش های مختلف در حین جراحی می باشد.

پنست را در جهت گرفتن بافت های نرم و ظریف مورد استفاده قرار می دهند.

تنوع بالای پنست باعث شده که از آن برای جراحی های مختلف استفاده نمایند. این ابزار را در اشکال و مدل های گوناگون می توان تهیه و به کار گرفت.

 

کاربرد پنست ها در جراحی

 

جنس پنست ها

در گذشته برای ساخت انواع ابزار جراحی، از متریالی استفاده می شد که کیفیت چندان مناسبی نداشت. این ابزار ها پس از مدتی دچار زنگ زدگی و آسیب دیدگی های مختلف می شدند. چرا که ابزار های جراحی در طول عمل با انواع شرایط مختلف مواجه می شوند. انواع رطوبت و خون موجب می شد که این ابزار ها دچار آسیب دیدگی های مختلف شوند.

با کشف استیل یا همان فولاد ضد زنگ، ابزار های جراحی نیز دچار تحول بزرگی شدند. چرا که استفاده از استیل ضد زنگ برای ساخت ابزار جراحی، آن را در مقابل انواع آسیب ها محافظت می کند و طول عمر ابزار را بیشتر خواهد کرد.

جنس این ابزار جراحی عموما از تمام استیل می باشد. استفاده از استیل یا همان فولاد ضد زنگ در جهت ساخت پنست، آن را مقاوم در برابر انواع رطوبت، مواد ضد عفونی کننده و … می کند. البته جنس استیل در تمامی پنست ها به کار نرفته است. برخی از انواع پنست را از جنس تمام تیتانیوم یا تنگستن می سازند. این متریال عموما برای ساخت پنست هایی کاربرد دارد که از آن در جهت جراحی میکروسرجری می خواهند استفاده نمایند.

دیگر ابزار جراحی پر کاربرد

ابزار جراحی محدود به موارد عنوان شده نیستند. بخش جراحی از علم پزشکی نیازمند ابزار های زیادی است که با استفاده از آن ها امکان اجرای یک جراحی بی نقص فراهم می شود.

تیغ بیستوری یکی دیگر از ابزار های جراحی پر کاربرد است. تیغ بیستوری را می توان مورد استفاده ترین ابزار جراحی در جهت برش های بافتی عنوان کرد.

انواع چاقو نیز در جراحی های مختلف کاربرد زیادی دارند. چاقوی کراتوم، چاقوی چشمی، چاقوی Sickle و … از جمله انواع چاقوی مورد استفاده در جراحی ها می باشند.

قیچی ها نیز گروه گسترده ای از انواع ابزار های جراحی می باشند. انواع قیچی مورد استفاده در جراحی عبارت اند از قیچی Mayo، قیچی Metzenbaum، قیچی نخ، قیچی نخ فلزی، قیچی Dura، قیچی ایریس، قیچی وسکات، قیچی اسپرینگ و … .

انواع کورت، پانچ، دکولر، سوزن باربارا، رانژور جراحی، رانژور دابل – اکشن، کریسون، استئوتوم، اره آمپوتاسیون، اره گیگیلی، جدا کننده پوست، پنس ها، سوزنگیر، گشاد کننده ها و …، همگی از جمله ابزار های جراحی می باشند.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×