آشنایی با انواع پنس جراحی

آشنایی با انواع پنس جراحی

یکی از ابزار های پر کاربرد در جراحی، انواع پنس جراحی است. پنس ها انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن ها ویژگی های خاصی دارند. نس ها انواع مختلفی داشته و هر نوع از آن ها ویژگی های خاصی دارند. انواع پنس در ست های جراحی ارتوپدی، ابزار جراحی زنان و زایمان و دیگر ست های جراحی به کار می روند. پنس در جهت نگهداری و دستکاری در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار را با توجه به شکل دندانه هایی که دارند، تقسیم بندی می کنند. در ادامه با آشنایی با انواع پنس جراحی همراه ما باشید.

انواع پنس در جراحی

پنس هموستاز چیست؟

پنس هموستاز از جمله اصلی ترین ابزار های انواع ست جراحی است. این پنس ها در اندازه های مختلف تولید و به کار گرفته می شوند. پنس هموستاز در دو حالت راست و کج ساخته می شود.

معرفی پنس کوخر

پنس کوخر مشابه با پنس هموستاز است. وجه تمایز پنس کوخر، دندانه های دو طرف نوک آن می باشد. پنس کوخر را تحت عنوان پنس دندان موشی نیز یاد می کنند. پنس کوخر در اندازه های متنوعی تولید می شود. این پنس ها از سایز 10 الی 24 سانتیمتر در بازار ابزار جراحی قابل تهیه می باشند.

معرفی پنس موسکیتو

این پنس یکی از انواع پنس های ظریف مورد استفاده در جراحی است. پنس موسکیتو را اغلب در جراحی هایی که نیاز به ظرافت دارند مورد استفاده قرار می دهند. از جمله موارد استفاده پنس موسکیتو، جراحی پوست، ختنه و همچنین عمل های ظریف چشم می باشد.

 

معرفی پنس موسکیتو

 

پنس آلیس چه کاربردی دارد؟

انواع پنس ها در گرفتن و دستکاری استفاده می شوند. از پنس آلیس نیز در جهت گرفتن بافت های نرم نظیر چربی استفاده می شود. تولید پنس آلیس در سایز های متنوعی صورت می گیرد و پر استفاده ترین سایز های این نوع پنس، سایز 15 سانتیمتری آن می باشد.

پنس کروکدیل چیست؟

پنس کروکدیل در جهت خارج کردن اجسام خارجی از اندام های گوش، حلق و بینی کاربرد دارد.

معرفی پنس بولداگ

این پنس تحت عنوان پنس رگ گیر نیز نامیده می شود. کاربرد این پنس در گرفتن و انسداد شریان وریدی است.

دیگر انواع پنس

پنس مگیل، پنس لوک، پنس بیکاک، پنس نوک اردکی، انواع پنس بیوبسی، پنس کادر، پنس بنگولا، پنس شان، پنس ساتنسکی، پنس زبانگیر پنس کلمپ روده و پنس سوزنگیر انواع دیگر پنس ها می باشند.

 

جنس و روکش انواع ابزار جراحی

استیل ضد زنگ که فلز تشکیل دهنده 85 درصد ابزار جراحی است، از ترکیباتب کربن، کروم، آهن و میزان کمی از سایر فلزات به وجود می آید. استیل ضد زنگ، فلز مناسب ابزار جراحی مدرن است. این فلزات در برابر انواع خوردگی و فرسایش مقاوم است. همانطور که گفته شد در تولید استیل ضد زنگ از کروم و کربن استفاده می شود. کروم موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی شده و کربن نیز موجب سخت تر شدن فولاد می گردد.

در جراحی مدرن، همواره روکشی بر روی ابزار تعبیه می شود. انواع پنس جراحی نیز از این موضوع مستثنی نیست. کشیدن روکش بر روی ابزار جراحی موجب جلوگیری از زنگ زدگی و پوسته پوسته شدن ابزار خواهد شد. به طور کلی به کارگیری روکش براق، پس از تولید وسایل و ابزار جراحی انجام می شود. عناصر مختلفی برای روکش بهترین ابزار جراحی به کار می رود. از عناصر نیکل، کروم، کادمیوم، مس و نقره برای روکش کردن ابزار جراحی پس از ساخت استفاده می شود.

نگهداری از انواع پنس جراحی

در پروسه ساخت انواع ابزار جراحی، هزینه های زیادی می شود و این ابزار ها با بالاترین دقت تولید می گردند. به همین جهت است که نگهداری از آن ها نیازمند دقت و مراقبت مناسب است. به طور کلی ابزار جراحی باید در زمان تولید بنا بر هدف ابزار تولید شوند. کارایی ابزار در پروسه تولید باید مدنظر گرفته شود.

 

ابزار های جراحی ظریف همواره مراقبت بیشتری در زمان شستشو و استریل نیاز دارند. همچنین به کارگیری ابزار جراحی باید حتما برای کاربری مورد نظر باشد. اگر از یک ابزار جراحی در جهت کاربری به جز کاربری اصلی استفاده شود، امکان تخریب آن وجود دارد. همچنین شستشو و استریل کردن این ابزار ها باید با بالاترین دقت انجام شود، چرا که اگر این اقدامات به درستی انجام نشود احتمال فرسودن و خراب شدن این ابزار وجود داشته و علاوه بر ضرر های مالی، امکان وارد شدن ضرر های جانی نیز وجود خواهد داشت.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×