ابزار جراحی ارتوپدی چیست؟

ابزار جراحی ارتوپدی چیست؟

از جمله مهم ترین شاخه های علم پزشکی، شاخه ارتوپدی است. به ارتوپدی استخوان پزشکی نیز گفته می شود. علم ارتوپدی بخش های مختلف بدن را مورد بررسی قرار می دهد.
ابزار های جراحی انواع مختلفی دارند. کیفیت ابزار جراحی یک نکته حائز اهمیت است که در خرید ست های جراحی ارتوپدی باید مورد بررسی قرار گیرد. ست های جراحی ارتوپدی شامل انواع ابزار جراحی از دسته های مختلف هستند. ست های جراحی ارتوپدی می تواند عمومی و یا تخصصی به طور مثال مخصوص جراحی زانو باشد.

در شاخه علم ارتوپدی، اختلالات ستون فقرات، شانه، دست، پا، زانو و … به بررسی پرداخته می شود. استفاده از ابزار جراحی در این علم پزشکی، منوط به عدم پاسخ مناسب دیگر راهکار ها می باشد. مشکلات مختلف بدن در حوزه ارتوپدی، با ابزار های متفاوتی استفاده می شود. ست های جراحی ارتوپدی تنوعی متناسب با اندام مورد نظر دارند.

معرفی ست جراحی ارتوپدی

همانطور که گفته شد، ست های جراحی ارتوپدی تنوعی متناسب با جراحی های مختلف دارد. اما ست جراحی عمومی ارتوپدی، برای اتاق عمل های جنرال بیمارستان کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع ابزار های موجود در ست جراحی ارتوپدی می پردازیم.

رتراکتور و انواع آن

یکی از انواع ابزار جراحی که در جراحی های شاخه های مختلف کاربرد دارد، رتراکتور است. از رتراکتور ها تحت عنوان منقبض کننده در جراحی نیز یاد می شود. به کمک این ابزار جراحی دید مناسب برای جراح مهیا می گردد. طراحی رتراکتور های به شکل خمیده است و این ابزار ها به شکل قلاب می باشند.

رتراکتور های به کار رفته در ست جراحی عمومی شامل انواع مختلف آن می باشد. رتراکتور نواری، ریچاردسون، گوات، آرمی ناوی، دیور، پانسمانی، بافتی و فورسپس از انواع رتراکتور های ست عمومی می باشد.

 

 

رتراکتور و انواع آن

قیچی جراحی

دیگر ابزار کاربردی در انواع جراحی ها، قیچی است. قیچی ها نیز اندازه ها و مدل های متنوعی دارند. از جمله قیچی های موجود در ست عمومی جراحی، متزنبام، حوله گیر، کرایل و کوخر می باشد.

کلمپ

کلمپ ها نیز در جراحی ارتوپدی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربری این ابزار، نگه داشتن بافت مورد نظر در جراحی است. از انواع کلمپ جراحی می توان به کلمپ آلیس، بابکوک، لوله ای، میکستر، فورستر و سوزنگیر اشاره داشت.

لوله ساکشن چیست؟

لوله ساکشن نیز در ست جراحی عمومی ارتوپدی قرار دارد. این لوله ها را به دستگاه ساکشن متصل و به جهت خارج کردن خون و مایعات از بدن مورد استفاده قرار می گیرد. سری لوله ساکشن متوع است و آن ها به شکل استریل یک بار مصرف به کار گرفته می شوند.

ابزار های متفرقه در جراحی ارتوپدی

ابزار های مذکور، از جمله پر کاربرد ترین ابزار ها در این جراحی هستند. اما برخی دیگر از ابزار های متفرقه نیز در این ست های جراحی قرار دارد. از جمله ابزار های متفرقه در ست جراحی ارتوپدی می توان به پروب، دسته چاقو و هدایت کننده شیاری اشاره کرد.

 

ست جراحی ارتوپدی زانو

برای جراحی زانو، از ست جراحی مخصوص به آن می توان استفاده کرد. جراحی ارتوپدی زانو عموما برای تعویض مفصل این اندام صورت می گیرد. از جمله شیوه های درمانی جراحی زانو، آرتروسکوپی می باشد. این شیوه به کمک ابزار های مختلفی صورت می گیرد. پروب یکی از ابزار های مورد استفاده در آرتروسکوپی است. پروب برای نگه داشتن بافت مورد استفاده واقع می شود. لازم به ذکر است که برای به کارگیری پروب در این جراحی، باید دقت عمل مناسبی به خرج دارد، چرا که بافت زانو حساس و ظریف می باشد.

دیگر ابزار مورد استفاده در آرتروسکوپی، دستگاه شیور است. در واقع دستگاه شیور از جمله اصلی ترین تجهیزات این روش درمانی می باشد. دستگاه شیور وظیفه تراش بافت ها را بر عهده دارد. در ساخت این دستگاه، تیغه هایی لوله ای تعبیه شده و یک سمت از این تیغه ها حالت چرخان دارد. به کمک دستگاه شیور امکان تراش بافتی که دچار آسیب شده مهیا می شود.

تیغه شیور از جمله ابزار هایی است که در خرید ست جراحی ارتوپدی زانو تهیه می شود. در روش آرتروسکوپی برای جراحی زانو، تیغه شیور از جمله ابزار های ضروری محسوب می شود. به کمک تیغه شیور، بافت آسیب دیده مفصل تراش داده می شود. وایپر مینیسک، میکرو سوچور لاسو و سینچ مینیسک از دیگر ابزار های جراحی ست جراحی ارتوپدی زانو می باشند.

 

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×