اسپکولوم چیست؟

اسپکولوم چیست؟

به طور کلی از انواع ابزار و تجهیزات پزشکی در جهت معاینه، شناسایی و درمان مشکلات بدن استفاده می شود. از جمله ابزار های کاربردی که در جهت تشخیص و معاینه اندام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، اسپکولوم است. این دستگاه انواع مختلفی دارند. یکی از رایج ترین مدل های آن، اسپکولوم واژینال است که در جهت معاینه رحم خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه اسپکولوم به سال های دور بر می گردد. اولین به کارگیری این نوع ابزار به یونان باستان بر می گردد. پزشکی به نام گالوان اولین بار این ابزار را مورد استفاده قرار داد. ابزاری که گالوان استفاده کرد، چوبی بود و از آن در جهت انواع معاینات پزشکی استفاده کرد. اما مدل های امروزی آن با اسپکولوم های اولیه استفاده شده تفاوت زیادی دارد.

 

تاریخچه اسپکولوم های سبک

تاریخچه اسپکولوم های سبک امروزی مربوط به آمریکا می باشد. این دستگاه پزشکی در سال 1836 به وجود آمدند. جیمز ماریون اولین اسپکولوم فلزی و با مقاومت بالا را اولین بار در سال 1836 ابداع کرد. این اختراع جیمز ماریون که از او تحت نوان پدر علم بیماری های زنان نیز یاد می شود، منجر به کم شدن درد و همچنین ترس برای معاینه زنان شد. به کمک این دستگاه شناسایی بیماری ها سرعت و دقت مناسبی پیدا کرد.

 

تاریخچه اسپکولوم های سبک

معرفی اسپکولوم

تا به این جا به یک شناخت نسبی به اسپکولوم ها دست یافتیم. به طور کلی آن ها  را می توان وسیله ای پزشکی عنوان کرد که وظیفه آن کنار زدن بافت های درونی بدن است و با این کنار زدن، حفره های داخلی قابل مشاهده می گردند. حفره گوش، واژن و بینی به سختی قابل مشاهده می باشد، به همین جهت ازآن ها برای مشاهده این حفره ها استفاده می شود.

اسپکولوم ها تا به اینجا کمک بزرگی به دانش پزشکی و درمان بیماری ها کرده اند. این ابزار ها در حال حاضر هم به صورت پلاستیکی یک بار مصرف و هم به صورت فلزی قابل تهیه هستند.

کاربرد های مختلف اسپکولوم چیست؟

از جمله رایج ترین مورد استفاده از این ابزار پزشکی برای پزشک زنان است. به کمک این ابزار داخل واژن برای تشخیص بیماری های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. اما این نوع  تنها نوع اسپکولوم نیست و از انواع مختلف این ابزار برای بررسی حفره های مختلف بدن استفاه می شود.این

مدل بینی چیست؟

از دیگر انواع آن، اسپکولوم بینی است. به کمک این ابزار، دیوار های بینی را کنار می زنند و با این کار امکان مشاهده حفره های بینی به وجود می آید. یکی از کاربرد های مهم اسپکولوم بینی، بررسی حفره های بینی در جهت جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی می باشد. نوع مناسب آن برای بینی، سه سایز مختلف دارد. این  ها در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ تولید و عرضه می شوند. این نوع ابزار نیز هم به شکل پلاستیکی و هم فلزی تولید می گردد.

مدل گوش چیست؟

اسپکولوم گوش نیز از دیگر انواع این ابزار است که در جهت معاینه این اندام مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک اسپکولوم گوش پزشک از سلامت پرده گوش می تواند اطمینان حاصل نماید. همچنین بررسی وجود عفونت یا شی خارجی در گوش با این ابزار امکان پذیر است. این ابزار ظریف بوده و به صورت یک بار مصرف مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این نوع  از پلاستیک می باشد. به موجب تاریکی فضای درونی گوش، در این ابزار چراغی کوچک تعبیه شده است و به کمک آن نور به داخل آن تابانده می شود.

کاربرد های مختلف اسپکولوم چیست؟

مدل دهانی

مدل دهانی این ابزار پر کاربرد، در جهت بررسی دهان و دهان و همچنین برای جراحی های لثه مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار جراحی نوع  در جراحی حلق و لوزه نیز کاربرد دارد.

اسپکولوم مخصوص کودکان

دیگر مدل آن، اسپکولوم کودکان می باشد. این نوع اسپکولوم ظاهری ظریف داشته و با آن امکان معاینه بافت های داخلی بدن کودک میسر می شود. از جمله کاربرد های اصلی این ابزار، معاینه واژینال کودک می باشد.

اسپکولوم واژینال

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، مدل واژینال این ابزار جراحی، رایج ترین نوع استفاده از آن می باشد. این ابزار جراحی زنان و زایمان در جهت آزمایش و نمونه برداری استفاده می شود.

دیجی جراح

برای خرید انواع ابزار جراحی، رانژور جراحی، قیچی جراحی، پنست ها و … می توانید از فروشگاه آنلاین دیجی جراح اقدام نمایید.

رسانه های همکار
استفاده از مطالب دیجی جراح پلاس برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی جراح پلاس و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت امین تجارت آریان (فروشگاه آنلاین دیجی‌جراح) تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
×